Odpowiedź na pytanie czy jednostka samorządu, która wykonuje zadania organizatora publicznego transportu zbiorowego na podstawie porozumienia z innymi jednostkami może bezpośrednio powierzyć wykonywanie usług podmiotowi wewnętrznemu drugiej strony porozumienia zależeć będzie od rozstrzygnięcia tego, czy podmiot taki może być traktowany jako podmiot wewnętrzny tylko jednej jednostki samorządu, czy też wszystkich jednostek będących stronami porozumienia.
Pojęcie podmiotu wewnętrznego zostało zdefiniowane w rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 roku dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/7. Zgodnie z art. 2 lit. j podmiot wewnętrzny oznacza odrębną prawnie jednostkę podlegającą kontroli właściwego organu lokalnego, a w przypadku grupy organów przynajmniej jednego właściwego organu lokalnego, analogicznej do kontroli, jaką sprawują one nad własnymi służbami.
W przypadku grupy organów – które to pojęcie będzie odnosiło się do porozumienia pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego zawartego w celu wspólnej realizacji ich zadań – do uznania konkretnego podmiotu za podmiot wewnętrzny takiej grupy, wystarczającym zatem jest aby przesłanki warunkujące możliwość takiej kwalifikacji zostały spełnione w odniesieniu do jednej jednostki samorządu. Innymi słowy, jeżeli możemy powiedzieć o danym podmiocie, iż posiada on status podmiotu wewnętrznego jednostki będącej stroną porozumienia wówczas będziemy uważali taki podmiot za podmiot wewnętrzny uprawniony do bezprzetargowego wykonywania zadań publicznych na obszarze właściwości wszystkich jednostek, które zawarły porozumienie.
Źródło: Publiczny transport zbiorowy w pytaniach i odpowiedziach, M. Król, ZPP, Warszawa 2015