Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

„Nieswoje” drogi powiatów

„Nieswoje” drogi powiatów fotolia.pl

W Polsce, zgodnie z ustawą o drogach publicznych, obowiązuje podział dróg na cztery kategorie: krajowe, wojewódzkie, powiatowe oraz gminne. Konsekwencją takiej klasyfikacji jest przede wszystkim idąca za nią odpowiedzialność finansowa poszczególnych jednostek za utrzymanie dróg w należytym stanie. Za drogi powiatowe, których według danych przedstawionych przez Ministerstwo Infrastruktury jest w Polsce około 124 210,5 km, odpowiadają samorządy powiatowe. Najwięcej dróg w Polsce należy do gmin – 254 312,9 km.

Choć przepisy określające wyżej wspomnianą klasyfikację zostały ustanowione już kilkadziesiąt lat temu, jak się okazuje, wciąż budzą sporo kontrowersji, zwłaszcza w kontekście ustalania budżetów samorządów, które muszą zakładać zarówno budowę nowych odcinków, jak i remont tych, które już są w użytkowaniu. Ostatni głos we wspomnianej sprawie zabrał Konwent Powiatów Województwa Łódzkiego, który 12 grudnia bieżącego roku opublikował swoje stanowisko w sprawie „Zaliczenia dróg publicznych do kategorii dróg powiatowych”.

W wydanej opinii odwołuje się przede wszystkim do zmian w ustawie o drogach publicznych z 24 lipca 1998 roku, gdzie dodano art. 6a ust. 1 w brzmieniu: Do dróg powiatowych zalicza się drogi inne niż określone w art. 5 ust. 1(krajowe) i art. 6 ust. 1 (wojewódzkie), stanowiące połączenia miast będących siedzibami powiatów z siedzibami gmin i siedzib gmin między sobą. W opinii przedstawicieli powiatów województwa łódzkiego przepis ten wprowadzono w sposób nieprzemyślany, gdyż w konsekwencji – jak czytamy w wyżej wspomnianym stanowisku – Powiatom przekazano szereg dróg o bardzo niskiej jakości technicznej, w tym główne ulice w miastach czy też aglomeracjach wiejskich (np. siedzibach gmin wiejskich) posiadających ulice.

Powiaty domagają się zmian w przepisach o drogach publicznych

Jak przekazuje Przewodniczący Konwentu Powiatów Województwa Łódzkiego, Starosta Łęczycki Janusz Mielczarek, powiaty od dłuższego czasu domagają się systemowego uregulowania zgodności kategorii dróg z kryteriami ustawowymi. Korekty takie, zdaniem przedstawicieli samorządów, są możliwe a wręcz konieczne do wprowadzenia w jak najbliższej przyszłości z punktu widzenia interesu publicznego, samorządów i państwa. Wychodząc naprzeciw ustawodawcy, reprezentujący JST przedstawiają propozycje przygotowania pewnego podłoża pod zmianę konkretnych przepisów o drogach publicznych, które ich zdaniem usprawni cały proces oraz zagwarantuje uzyskanie oczekiwanego rezultatu.

W pierwszej kolejności, zdaniem JST, należy dokonać rzetelnej inwentaryzacji dróg powiatowych i gminnych pod względem spełniania definicji kategorii dróg w tym wskazanie dróg, które nie spełniają żadnej z nich oraz inwentaryzacji stanu posiadania dróg co do ich jakości. Według samorządowców pozwoliłoby im to lepiej zarządzać budżetami inwestycyjnymi i precyzyjniej określać cele w tym zakresie: – Dotychczasowe doświadczenia dofinansowywania przebudowy/remontów dróg doprowadziły do sytuacji, że w wielu gminach zmodernizowano drogi o znikomym znaczeniu nawet dla potrzeb miejscowych, gdzie natomiast bardzo potrzebne w znaczeniu typowo gminnym drogi powiatowe, pozostały w stanie wymagającym natychmiastowej interwencji – podkreślają samorządowcy z województwa łódzkiego i przedstawiają pięć postulatów skierowanych do Rządu:

  1. Doprowadzenie w drodze ustawy do zgodności kategorii dróg z przepisami normatywnymi poszczególnych dróg.
  2. Ustalenie dochodów JST do poziomu umożliwiającego utrzymanie w należytym stanie posiadanej sieci dróg.
  3. Ustanowienie funduszu inwestycyjnego na przebudowę/remonty dróg JST w co najmniej dziesięcioletniej perspektywie.
  4. Alokację środków na dofinansowanie przebudowy/remontów dróg z uwzględnieniem ich dotychczasowego stanu technicznego.
  5. Rozważenie, na okres do czasu uregulowania ustawowego powyższych postulatów, „zachęty” dotacyjnej na remonty dróg niespełniających wymogów dróg powiatowych, przejętych dobrowolnie przez powiaty.
Czw., 19 Gr. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Alina Piekarz