Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

"To, że mam metr dziesięć nie znaczy, że trzeba patrzeć na mnie z góry"

fotolia.pl

Nie mówi się do nich per "pan" czy "pani", nie mówią basem, nie wiedzą jeszcze wszystkiego, ale mają prawo do bycia wysłuchanymi, do własnego zdania, poważnego traktowania. W związku z 25. rocznicą uchwalenia Konwencji o prawach dziecka Rzecznik Praw Dziecka przypomina o prawie dzieci do szacunku.

Przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1989 Konwencja o prawach dziecka to najważniejszy dokument dotyczący praw dzieci, którego uchwalenie zaproponowała Komisji Praw Człowieka ONZ Polska. Gwarantuje prawa każdemu dziecku, niezależnie od statusu, wyznania, rasy, a dorosłym nakazuje ich respektowanie. Konwencja jest najbardziej rozpowszechnionym dokumentem dotyczącym praw człowieka - podpisały ją wszystkie państwa na świecie, a prawie wszystkie - z wyjątkiem Somalii i USA - ją ratyfikowały.

Konwencja nazywana jest Światową Konstytucją Praw Dziecka; jest dokumentem, który uznaje pełną podmiotowość każdego dziecka. Sformułowano w niej katalog należnych dzieciom praw - obejmujący prawa cywilne, socjalne, kulturalne, polityczne i - w niewielkim zakresie - prawa ekonomiczne (ponieważ dziecko powinno się uczyć, a nie pracować), wyznaczono uniwersalne normy prawne ochrony dzieci przed zaniedbaniem, złym traktowaniem i wyzyskiem.

- W myśl Konwencji dziecko jest samodzielnym podmiotem, ale ze względu na swoją niedojrzałość psychiczną i fizyczną wymaga szczególnej opieki i ochrony prawnej. Konwencja mówi, że dziecko jako istota ludzka wymaga poszanowania jego tożsamości, godności i prywatności, że rodzina jest najlepszym środowiskiem wychowania dziecka, a państwo ma wspierać rodzinę, a nie wyręczać ją w jej funkcjach. Poprzez kampanię przypominamy, że Konwencja Praw Dziecka będzie działać tylko wtedy, kiedy będzie w świadomości dorosłych - mówi Malina Wieczorek, dyrektor agencji TELESCOPE, realizatora kampanii.

Źródło: www.kampaniespoleczne.pl

Czw., 20 Lst. 2014 0 Komentarzy Dodane przez: