Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Wysokość pomocy zdrowotnej dla nauczycieli nie może być uzależniona od ich statusu majątkowego

Wysokość pomocy zdrowotnej dla nauczycieli nie może być uzależniona od ich statusu majątkowego fotolia.pl

Wojewoda: Prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych nauczycielom nie jest uzależniane od ich dochodów, a wszelkie warunki udzielenia pomocy nie stanowią treści samorządowych uchwał w tej sprawie.

Wojewoda Warmińsko-Mazurski stwierdził nieważność uchwały rady miasta w sprawie regulaminu świadczeń z zakresu pomocy zdrowotnej udzielanych nauczycielom, a także warunków i sposobu ich przyznawania. Z przygotowanej uchwały wynikało, że wysokość należnej pomocy ma być uzależniona od spełnienia trzech czynników, tj. przebiegu choroby (także okresu jej trwania), udokumentowanej wysokości poniesionych wydatków, a także wysokości środków finansowych zaplanowanych w danym roku w budżecie miasta na pomoc zdrowotną oraz liczby pozytywnie rozpatrzonych wniosków.

Jak udowodnił organ nadzoru, uchwała rady nie odpowiadała wymaganiom upoważnienia ustawowego, które ustawodawca umieścił w art. 72 ust. 1 Karty Nauczyciela. Rodzaj świadczenia, który ma zostać określony przez organ jednostki samorządu terytorialnego, nie oznacza bowiem kwoty ani potrzeb wynikających z historii choroby danego nauczyciela, lecz powinien być rozumiany jako forma - czy to finansowa czy rzeczowa. Sposób przyznawania pomocy oznacza natomiast tryb postępowania mający służyć osiągnięciu celu, np. procedurę zgłaszania potrzeby uzyskania pomocy. Wśród pojęć "rodzajów świadczeń" oraz "warunków i sposobu ich przyznania" nie mieszczą się natomiast żadne warunki, od których miałaby zależeć wysokość pomocy.

Pozbawione podstawy prawnej jest również żądanie od wnioskodawców załączenia oświadczenia o dochodach - czy to w przeliczeniu na jednego członka rodziny - gospodarstwa domowego - czy stwierdzanych w inny sposób. Jak (przynajmniej w założeniu) wiadomo, umieszczanie w aktach prawa miejscowego wymogów i kryteriów nieznanych ustawie, jest niedozwolone i skutkuje nieważnością takiego fragmentu lub całości uchwały.

Stało się tak również w tym przypadku i część uchwały określająca w nieuprawniony sposób wyżej wspomniane okoliczności, została uznana za nieważną.

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z 20 grudnia 2024 r. (sygn. PN.4131.373.2024)

Źródło: Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko-Mazurskiego 

Sob., 4 St. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch