Na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się nowy projekt rozporządzenia MEN zmieniającego dotychczasowe rozporządzenie dotyczące warunków i sposobu przeprowadzania egzaminów ósmoklasisty. Przewidziane zostało m.in. wydłużenie czasu rozwiązywania przez uczniów egzaminacyjnych zadań.
Z treści projektu datowanego na 16 grudnia br. wynika, że istotne i zapewne korzystne zmiany miałyby czekać głównie uczniów. Zgodnie z przedstawioną propozycją zmian, czas trwania wszystkich części egzaminu na koniec szkoły podstawowej, ma zostać istotnie wydłużony. I tak, egzamin z języka polskiego miałby trwać 150 zamiast dotychczasowych 120 minut, rozwiązywanie zadań z matematyki będzie przewidziane na 125 zamiast dotychczasowych 100 minut, natomiast odbywający się trzeciego dnia egzamin z języka obcego nowożytnego ma zająć 110, a nie 90 minut. W tej zapewne oczekiwanej przez zdających informacji jest jeden szkopuł - do czasu trwania egzaminu wliczony zostanie czas przeznaczony na sprawdzenie poprawności przeniesienia odpowiedzi w zadaniach "zamkniętych" na kartę odpowiedzi. Aktualnie, na podstawie przeznaczonego do uchylenia § 19 ust. 3 rozporządzenia z 2 sierpnia 2022 r., czas na weryfikację prawidłowości przeniesienia odpowiedzi na osobny arkusz, nie jest wliczany do czasu trwania egzaminu.
Zmiany obejmą również uczniów chorych. Oprócz możliwości korzystania z niezbędnego sprzętu medycznego oraz leków, będą mogli używać aplikacji mobilnej służącej do monitorowania stanu zdrowia. Dodanie takiej możliwości będzie stanowiło wyjątek od zasady bezwzględnego zakazu posługiwania się przez ucznia jakimikolwiek urządzeniami elektronicznymi w trakcie trwania egzaminu.
Projekt zakłada również zmianę przepisu § 27, ustalającego zasady przechowywania prac uczniów oraz protokołów zbiorczych. Do tej pory przepis rozporządzenia obligował okręgowe komisje egzaminacyjne do przechowywania przez okres 6 miesięcy zeszytów zadań egzaminacyjnych, kart odpowiedzi lub rozwiązań zadań egzaminacyjnych, wykazów uczniów w danej sali egzaminacyjnej oraz kopii zaświadczeń stwierdzających uzyskanie tytułu laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej lub laureata konkursu przedmiotowego wskazanego w ustawie o systemie oświaty. W świetle nowego rozporządzenia, oprócz wyżej wymienionych, przez taki sam okres miałyby być przechowywane protokoły zbiorcze dotyczące przebiegu egzaminu z danego przedmiotu (zakres informacji, które mają być w nich umieszczane nie zmieni się). Tym samym, zniesiony zostanie obowiązek przechowywania takich protokołów przez okres dłuższy (dwuletni) niż arkuszy egzaminacyjnych, zaświadczeń czy wykazów uczniów, a przepis będzie ujednolicony.
Zmiany mają dotyczyć także etapu przedegzaminacyjnego. Dyrektorzy szkół, którzy po zebraniu niezbędnych informacji i deklaracji, sporządzają wykaz uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty, będą zobowiązani do przekazania zgromadzonych danych dyrektorom OKE z wykorzystaniem Systemu Informatycznego Obsługującego Egzaminy Ogólnokształcące. Zmieniony przepis § 11 ust. 2 doprecyzuje zatem kwestię "techniczną", zawierając wskazanie konkretnego systemu zamiast tylko ogólnej, odsyłającej do innego aktu prawnego wzmianki o elektronicznym systemie wspomagającym przeprowadzanie egzaminu ósmoklasisty lub egzaminu maturalnego.
W projekcie umieszczono także propozycje nowych przepisów, niewystępujących w dotychczasowym rozporządzeniu. Projektowany § 29b zawiera informację o nowych czynnościach przeprowadzanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Do 31 stycznia 2025 r. na stronie CKE miałyby pojawić się informatory zawierające przykładowe zadania, jakie mogą pojawić się na egzaminie począwszy od trwającego roku szkolnego. W Biuletynie Informacji Publicznej miałby zostać natomiast przedstawiony harmonogram egzaminu w terminie głównym i dodatkowym, a także szczegółowe warunki organizacyjne związane z przeprowadzeniem egzaminu.
Aktualnie trwa opiniowanie projektu. Wejście w życie rozporządzenia jest proponowane w następnym dniu po jego ogłoszeniu.
Źródło: RCL