Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Energetyczne wsparcie: samorządy i instytucje publiczne z zamrożonymi cenami

Energetyczne wsparcie: samorządy i instytucje publiczne z zamrożonymi cenami fotolia.pl

Rząd zdecydował o przedłużeniu zamrożenia cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych na poziomie 500 zł netto za 1 MWh do 30 września 2025 roku. Mechanizm osłonowy ma na celu ochronę konsumentów przed wzrostem rachunków za prąd w obliczu trudnej sytuacji na rynku energetycznym. Dzięki temu rozwiązaniu odbiorcy przez kolejne dziewięć miesięcy nie odczują podwyżek, które wynikałyby z zatwierdzonej przez Prezesa URE średniej ceny energii w grupie taryfowej G, wynoszącej 623 zł za 1 MWh.

Zamrożenie cen energii wprowadzono w Polsce w odpowiedzi na destabilizację rynku energetycznego wywołaną przez pandemię COVID-19 i wojnę w Ukrainie. Od grudnia 2024 roku mechanizm obejmuje także samorządy, podmioty użyteczności publicznej i wrażliwe, które do końca pierwszego kwartału 2025 roku płacą 693 zł za 1 MWh netto. W 2025 roku koszt tych rozwiązań osłonowych rząd oszacował na niemal 4 miliardy złotych.

Mimo to, zamrożenie cen nie obejmuje mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw oraz producentów rolnych spoza grupy taryfowej G, którzy będą musieli zmierzyć się z pełnymi kosztami energii.

Ceny energii a Europejski Zielony Ład

Sytuacja na europejskim rynku energetycznym w ostatnich latach stała się przedmiotem szerokiej dyskusji. Wysokie ceny energii, które w znacznym stopniu obciążają budżety gospodarstw domowych i przedsiębiorstw, są powiązane z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu. Polityka ta zakłada m.in. dekarbonizację gospodarek, rozwój odnawialnych źródeł energii oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku, by osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 roku.

Krytycy Zielonego Ładu wskazują, że cele klimatyczne są trudne do osiągnięcia bez znaczących kosztów społecznych i gospodarczych. Wiele państw członkowskich UE, w tym Polska, zwraca uwagę na rosnące ceny uprawnień do emisji CO2 w systemie ETS oraz ich negatywny wpływ na konkurencyjność wspólnotowych gospodarek. W ostatnich latach przez Europę przetoczyły się protesty społeczne, m.in. wśród rolników i przedsiębiorców, które wywołały debatę na temat zasadności i skuteczności unijnych działań klimatycznych.

Alternatywy dla Zielonego Ładu

W Polsce coraz częściej mówi się o konieczności powrotu do tańszych i bardziej stabilnych źródeł energii, takich jak węgiel oraz rozwój energetyki jądrowej. Zwolennicy tego rozwiązania wskazują, że węgiel pozostaje stosunkowo tanim i dostępnym surowcem, a elektrownie atomowe mogłyby zagwarantować stabilne dostawy energii przy jednoczesnym ograniczeniu emisji CO2.

Raport „Polityka klimatyczna z ludzką twarzą” pokazuje jednak, że opinie społeczne na temat unijnej polityki klimatycznej są podzielone. Choć 61% badanych Polaków dostrzega w niej szansę na rozwój gospodarczy, aż 72% ocenia, że w obecnej formie Zielony Ład przynosi więcej strat niż korzyści. Jednocześnie większość respondentów uważa, że inwestycje w odnawialne źródła energii mogą w dłuższej perspektywie obniżyć jej ceny i zwiększyć bezpieczeństwo energetyczne kraju.

Przyszłość rynku energetycznego

Przedłużenie zamrożenia cen energii to tylko doraźne rozwiązanie, które nie likwiduje źródeł problemu. W perspektywie długoterminowej kluczowe pozostają decyzje dotyczące kierunku polityki energetycznej – zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym. Polska stoi przed wyzwaniem pogodzenia rosnących oczekiwań klimatycznych z potrzebą zapewnienia taniej i stabilnej energii, co wymaga odważnych inwestycji i spójnej strategii.

Źródło: IP

Śr., 15 St. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła