Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zdalna praca rady/komisji rady/zarządu powiatu - analiza prawna ZPP

Zdalna praca rady/komisji rady/zarządu powiatu - analiza prawna ZPP fotolia.pl

Czy zarząd powiatu, rada i jej komisje mogą po zakończeniu stanu epidemii i stanu zagrożenia epidemicznego pracować w trybie zdalnym?

Na tak postawione pytanie odpowiada analiza przygotowana przez Dział Monitoringu Prawnego i Ekspertyz Biura Związku Powiatów Polskich. W związku z licznymi zapytaniami kierowanymi do Biura Związku Powiatów Polskich przez samorządy powiatowe w sprawie możliwości zdalnego prowadzenia posiedzeń zarządu powiatu, rady i jej komisji po zakończeni stanu epidemii i stanu zagrożenia epidemicznego, opracowana została przez ZPP analiza prawna w zakresie możliwości uregulowania w statucie powiatu zdalnej pracy wymienionych wyżej podmiotów. 

Jak wskazano w analizie upoważnienie do uchwalenia przez radę w statucie możliwości pracy zdalnej, czy hybrydowej przez radę czy jej komisję lub zarząd powiatu wynika wprost z art. 169 ust. 4 Konstytucji RP. Oczywiście samo uchwalenie przez radę takiej możliwości, w przypadku sesji rady czy posiedzeń komisji rady musi odbyć się w poszanowaniu jawności życia publicznego i umożliwienia obywatelom wstępu na posiedzenie, które odbywa się w jednym z opisywanych trybów. W przypadku, w którym dana sesja rady (czy komisji rady) odbywa się za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość, należy umożliwić obywatelom dostęp w czasie rzeczywistym do transmisji z posiedzenia. To samo dotyczy odbywania się sesji w trybie hybrydowym - to do obywatela należy wybór, czy będzie w posiedzeniu uczestniczył zdalnie, czy na sali sesyjnej. Uregulowania statutowe w tym zakresie powinny w sposób odpowiedni (wynikający z obowiązków w tym zakresie przewidzianych w przepisach prawa) uregulować kwestię prowadzenia posiedzeń z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość, nie mogą to być zapisy lakoniczne.

Z pełną treścią analizy, w której odwołano się do obowiązujących przepisów prawa, prowadzono polemikę ze stanowiskiem doktryny i judykatury, a także przytaczano praktyczne przykłady, można zapoznać się poniżej w załączniku. 

Czw., 28 Wrz. 2023 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka