Ministerstwo Infrastruktury (MI) zapowiada, że Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg (RFRD), który jest obecnie jedynym kompleksowym instrumentem wsparcia realizacji zadań na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego, przejdzie w przyszłym roku ewaluację. Jej wynik przesądzi o tym, czy RFRD zostanie utrzymany czy zlikwidowany.
W 2026 roku zostanie dokonana ewaluacja funkcjonowania RFRD. Przy ewaluacji w szczególności wzięte zostaną pod uwagę ilość dróg, których parametry techniczne zostały poprawione dzięki dofinansowaniu ze środków RFRD oraz zainteresowanie jednostek samorządu terytorialnego w ubieganiu się o środki. W sytuacji, gdy z ewaluacji wyniknie potrzeba kontynuowania dofinansowania zadań na drogach samorządowych z RFRD, zostaną podjęte prace legislacyjne w celu przedłużenia RFRD na czas nieokreślony – czytamy w odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na stanowisko Konwentu Powiatów Województwa Lubelskiego w sprawie utrzymania RFRD.
Pod koniec grudnia ubiegłego roku Konwent Powiatów Województwa Lubelskiego przekazał Rządowi stanowisko w sprawie utrzymania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Asumptem do podjęcia inicjatywy było ograniczenie liczby przyjmowania wniosków do dofinansowanie z RFRD. Przewodniczący Konwentu – Stanisław Grześko podkreślił w dokumencie, że w 2024 roku w jego regionie przeprowadzono tyko jeden nabór, podczas gdy w ubiegłych latach samorząd miał kilka możliwości uzyskania środków na inwestycje drogowe.
W styczniu 2025 roku Ministerstwo Infrastruktury odniosło się do wyżej wspomnianego stanowiska. W piśmie podpisanym przez Dyrektora Departamentu Dróg Publicznych Jarosława Waszkiewicza wskazało, że RFRD działa w oparciu o ustawę z dnia 28 października 2018 roku o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, zgodnie z którą należy go interpretować jako mechanizm wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego, realizujących inwestycje na drogach samorządowych.
Jak wylicza MI, województwo lubelskie w ciągu ostatnich sześciu lat otrzymało z RFRD łącznie ponad półtora miliarda złotych na inwestycje. Wysokość środków jest bezpośrednio uzależniona od wysokości wpłat na rzecz RFRD, których dokonują między innymi: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe oraz jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na stanowisko Konwentu Powiatów Województwa Lubelskiego w sprawie utrzymania Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.