Do konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami (z projektem można zapoznać się tutaj).
Opłaty bez zmian
Resort proponuje wysokość opłat za wydanie praw jazdy na następującym poziomie, tj.:
- prawo jazdy, z wyłączeniem tymczasowego elektronicznego prawa jazdy – 100 zł;
- międzynarodowe prawo jazdy – 35 zł;
- pozwolenie na kierowanie tramwajem – 30 zł.
W Ocenie Skutków Regulacji projektodawcy wskazują, że nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami wprowadzona na mocy ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel poszerzyła katalog dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania motorowerem, pojazdem silnikowym lub zespołem pojazdów składającym się z pojazdu silnikowego i przyczepy lub naczepy wskazując, że takim dokumentem jest również tymczasowe elektroniczne prawo jazdy.
W konsekwencji, zakres spraw przekazanych do uregulowania aktem wykonawczym wydawanym na podstawie delegacji zawartej w 20 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, nie uległ zmianie, ale wskutek zmiany zakresu przedmiotowego przepisów określających, czym jest dokument stwierdzający uprawnienia do kierowania pojazdami, niezbędne jest wydanie nowego rozporządzenia.
Co ciekawe, resort infrastruktury chce utrzymać ww. stawki na takiej samej wysokości jak w obowiązującym dotychczas rozporządzeniu z dnia 11 stycznia 2013 r.
Mija rok i… nic
W marcu br. minie rok odkąd strona samorządowa stanowczo domagała się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji starostw powiatowych. Z wystąpieniem Związku Powiatów Polskich w tej sprawie można zapoznać się tutaj.
Ministerstwo Infrastruktury zapewne już na pamięć zna argumenty samorządów, polegające na tym, że w wielu przypadkach opłaty te nie były zmieniane od 20 lat – mimo znaczącego wzrostu kosztów świadczenia usługi, w tym kosztów ponoszonych na rzecz Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, w której to spółce starostowie są zobowiązani zamawiać druki dokumentów komunikacyjnych.
Resort wie też doskonale, że PWPW dokonuje corocznej waloryzacji cen ww. druków o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych za rok ubiegły.
Za malejącą z roku na rok różnicę powiaty muszą utrzymać całą infrastrukturę, a przede wszystkim pracowników – w warunkach znacząco rosnącej płacy minimalnej. W praktyce wielu starostów dopłaca z budżetu powiatów do świadczenia usług przez wydziały komunikacji.
Jak widać minął rok, mamy propozycję nowego rozporządzenia, jednak ze starymi stawkami.
TDT, czyli Trzeba Dać Towarzyszom
W kontekście opisanego powyżej projektu i problemów, z którymi borykają się starostwie, za co najmniej irytujący (choć bardziej dosadne słowa byłyby tu na miejscu) należy uznać projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR (z projektem można zapoznać się tutaj).
Skąd ta (co najmniej) irytacja? Otóż, resort infrastruktury:
- z własnej inicjatywy,
- zamierza podnieść wysokość opłat za wydanie świadectwa dopuszczenia pojazdu ADR oraz przedłużenia jego ważności ze 175 zł do 200 zł oraz za wydanie wtórnika tego świadectwa z 45 zł do 75 zł,
- beneficjentem tych opłat jest Transportowy Dozór Techniczny,
- który jest osobą prawną podległą… Ministrowi Infrastruktury.
Tę (co najmniej) irytację potęguje uzasadnienie tej podwyżki, które wymaga zacytowania: Do kosztów niezbędnych do realizacji ww. zadań należy wliczyć koszty za energię elektryczną (wzrost w 2023 roku aż sześciokrotnie w stosunku do roku 2022), energię cieplną (wzrost w 2023 roku dwukrotny), zużycia wody, materiałów i usług. Ponadto w każdym roku na koszty i wydatki TDT składają się również: usługi telekomunikacyjne związane indywidualnie z pracownikiem, inne media, koszt materiałów biurowych – druki świadectw i załączników, koszty usług pocztowych – wysyłka ok 15% świadectw, koszt materiałów eksploatacyjnych - drukarka, utrzymanie i aktualizacja systemu do wydawania świadectw, usługi komunikacji ogólne, przeciętna płaca rocznie na jednego pracownika, wynagrodzenie osobowe (z ZFN) składki ZUS 19.74%, ZFŚS, PFRON.
Wskazane uzasadnienie powołuje się na takie same argumenty, które podnosiła strona samorządowa w ramach prac KWRiST w sprawie konieczności urealnienia opłat za wydawanie dokumentów komunikacyjnych.
Najwyraźniej Ministerstwo uznało, że starostom koszty „nie rosną”. Towarzyszom zaś rosną, więc im trzeba dać.
Z kronikarskiego obowiązku należy Państwa poinformować, że w styczniu 2025 r. Związek Powiatów Polskich interweniował po raz kolejny w sprawie konieczności podniesienia wysokości opłat za usługi świadczone przez wydziały komunikacji starostw powiatowych, tym razem w kontekście planowanego podwyższenia opłaty za wydanie świadectwa ADR pobieranej przez Transportowy Dozór Techniczny (z pismem ZPP można zapoznać się tutaj).