Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rekomendacje ZPP dotyczące formy funkcjonowania powiatowych rzeczników praw konsumenta

Rekomendacje ZPP dotyczące formy funkcjonowania powiatowych rzeczników praw konsumenta fot. canva

21 października br. Związek Powiatów Polskich zorganizował spotkanie dotyczące działalności powiatowych rzeczników konsumentów. Impulsem do jego organizacji było pismo Prezesa UOKiK w sprawie zainicjowania dyskusji w sprawie możliwości reformy funkcjonowania miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów. W rozmowie wzięło udział ponad 140 zainteresowanych rzeczników, a obszarami, nad którymi pochylono się w dyskusji były głównie uregulowania z zakresu art. 42 oraz art. 43 ustawy o samorządzie powiatowym. W konsekwencji 22 listopada 2022 r. Związek wystosował do MSWiA uwagi sugerujące kierunki zmian w przedmiotowej sprawie. 

Proponuje się: 

1. Przekazywanie do samorządów części środków z kar nakładanych przez UOKiK na przedsiębiorców 

Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe byłoby powiązanie wysokości etatu rzecznika z liczbą mieszkańców danego miasta, czy powiatu. Środki finansowe z kar nakładanych przez UOKiK na przedsiębiorców nadal byłyby wykorzystywane w dziedzinie ochrony praw konsumenta, a ponadto mogłyby realnie przyczynić się do racjonalnego rozwiązania problemów bieżących, takich jak problem z finansowaniem działalności rzeczników praw konsumenta oraz biur rzecznika w powiatach. 

2. Gwarancję wolności słowa rzeczników 

Zauważalnym problemem są próby zastraszania lub grożenia rzecznikom przez przedsiębiorców, w sytuacjach gdy rzecznicy podejmują działania na rzecz konsumentów. Proponuje się więc zagwarantowanie wolności słowa rzeczników, w zakresie podejmowanych przez nich działań. 

3. Kary administracyjne dla przedsiębiorców 

Obecne sankcje wobec przedsiębiorców nieustosunkowujących się do uwag oraz pytań rzeczników są nieskuteczne. Można je stosować wyłącznie do osób fizycznych, a więc przedsiębiorców jednoosobowych wg. art. 114 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. 2021.275). Z racji braku kar, przedsiębiorcy nie będący osobami fizycznymi, notorycznie nie odbierają korespondencji kierowanej do nich przez rzeczników praw konsumenta albo na nią nie odpowiadają.
Apeluje się o wprowadzenie sankcji w postaci administracyjnej kary pieniężnej w wysokości od 2 000 zł do 10 000 zł za brak ustosunkowania się, wyjaśnień i odpowiedzi przedsiębiorcy, w przypadku gdy rzecznik praw konsumenta zwrócił się o udzielenie takich informacji do przedsiębiorcy. Kara taka, mogłaby zostać ponowiona, w przypadku dalszego uchylania się przedsiębiorców od obowiązków. Środki finansowe z kary administracyjnej, nałożonej w opisanym przypadku stanowiłyby dochód własny powiatu. Ponadto, rzecznikowi powinien zostać zagwarantowany dostęp do dokumentów przedsiębiorcy, które mogłyby się przyczynić do wyjaśnienia sprawy.

4. Zwolnienie rzeczników z kosztów procesowych 

Rzecznicy niechętnie wytaczają procesy w obronie praw konsumentów, gdyż nie są zwolnieni z kosztów sądowych oraz zastępstwa procesowego, co w przypadku przegranych spraw niejednokrotnie powoduje trudności z dopięciem budżetu. Istnieje wobec tego potrzeba zmian ustawowych gwarantujących powyższe zwolnienia. Alternatywnie proponuje się wyznaczenie kwoty ryczałtowej, jaką pokrywałby rzecznik za przegrany proces. 

5. Rozszerzenie kompetencji 

Zadania określone w art. 42 ust. 1 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów nie zawsze pozwalają na efektywną pomoc konsumentom.  Rzecznicy wskazują, że są obywatele, którzy potrzebują większego wsparcia niż tego dozwolonego w ustawie. W takiej sytuacji rzecznik, powinien rozpoznać sytuację i sam ustalić zakres przyznanej pomocy.

6. Doszkalanie rzeczników

Należy rozważyć możliwość organizacji szkoleń przez UOKiK dedykowanych rzecznikom, a także umożliwienie za pośrednictwem UOKiK wymiany doświadczeń i dobrych praktyk pomiędzy rzecznikami. 

7. Lepszą komunikację z UOKiK

Rzecznicy każdego dnia spotykają się z nieodpowiednim systemem komunikacji oraz wspomagania prowadzonym przez UOKiK. Istnieją problemy związane z brakiem poprawnego przepływu informacji w przypadkach zapytań oraz próśb o wsparcie. Proponuje się udrożnienie kanału komunikacji między rzecznikami, a Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumenta i Prezesem UOKiK. 

8. Wdrożenie systemu edukacji konsumenckiej 

Edukacja konsumencka od najmłodszych lat gwarantuje wychowanie świadomych swoich praw obywateli. Wobec tego niezbędnym jest wprowadzenie do szkół nauczania w tym zakresie np. poprzez bazę materiałów edukacyjnych, z których rzecznicy mogliby korzystać podczas prowadzenia zajęć, czy akcji prokonsumenckich. 

9. Formę elektroniczną sprawozdań 

Wraz z postępem czasu i dynamicznej cyfryzacji niezbędnym jest wprowadzenie wyłącznie elektronicznej formy sprawozdań, która ułatwi, a także przyspieszy rzecznikom działanie. 

10. Utworzenie samorządu zawodowego rzeczników konsumentów 

Samorząd zawodowy, jako forma zrzeszania się osób wykonujących ten sam zawód dałby rzecznikom szansę na doskonalenie zawodowe, a także na współpracę mającą na celu jednogłośne reprezentowanie ich interesów wobec władz państwowych. 

Wt., 29 Lst. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Gabriela Trocka