Dowody doręczenia to dokumenty będące potwierdzeniem, generowanym w procesie doręczenia elektronicznego, w szczególności dowód wysłania przesyłki i dowód otrzymania przesyłki.
Dowód wysłania jest dokumentem elektronicznym potwierdzającym nadanie korespondencji w ramach publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) lub publicznej usługi hybrydowej (PUH). Wystawiany jest on przez operatora wyznaczonego. W sytuacji wystąpienia nieprawidłowości, w tym błędów, powodujących brak zgodnego z prawem doręczenia elektronicznego korespondencji za pomocą wskazanych usług, nie powinien on zostać wystawiony.
Elementy dowodu wysłania to: informacja, że potwierdzenie wysłania stanowi dowód wysłania zgodnie z ustawą o doręczeniach elektronicznych, dane identyfikujące zarówno nadawcę jak i adresata, datę nadania, dane zapewniające integralność z przesyłką identyfikator dowodu oraz oznaczenie usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, która zrealizowała wysłanie. Dowód wysłania jest sporządzony w formacie XML.
Dowód otrzymania to dokument elektroniczny potwierdzający doręczenie korespondencji w ramach PURDE lub PUH. Dowód otrzymania powinien zostać wystawiony po skutecznym doręczeniu korespondencji. Natomiast w sytuacji wystąpienia nieprawidłowości, w tym błędów powodujących brak zgodnego z prawem doręczenia elektronicznego korespondencji za pomocą tych usług, nie powinien on zostać wystawiony.
Elementy dowodu otrzymania to: informacja, że potwierdzenie otrzymania stanowi dowód otrzymania zgodnie z ustawą o doręczeniach elektronicznych dane identyfikujące zarówno nadawcę jak i adresata, datę nadania określoną na podstawie dowodu wysłania, datę otrzymania, dane wskazujące jednoznacznie dowód, datę wystawienia potwierdzenia, dane zapewniające integralność z przesyłką oznaczenie usługi, która zrealizowała wysłanie, oznaczenie usługi, która zrealizowała przekazanie przesyłki adresatowi, wskazanie trybu i podstawy prawnej w zakresie sposobu doręczenia.
Dowód otrzymania jest powiązany lub połączony z przesyłką w sposób zapewniający integralność i autentyczność oraz opatrzony właściwą pieczęcią elektroniczną. Powinien on zostać sporządzony w formacie XML a także w formacie PDF wraz z opatrzeniem go pieczęcią elektroniczną.
Dowody dostępne są do pobrania bezpośrednio z skrzynki do e-Doręczeń w panelu dotyczącym konkretnej wiadomości. Dowody można pobrać także w panelu usług dodatkowych przez aplikację e-Doręczeń oraz na stronie internetowej Poczty Polskiej S.A. jako operatora wyznaczonego.