Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Fundusze Europejskie wspierają dostępność uczelni – 420 mln zł na nowe projekty

Fundusze Europejskie wspierają dostępność uczelni – 420 mln zł na nowe projekty fotolia.pl

Blisko 420 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego przeznaczy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) na wzmacnianie dostępności uczelni dla studentów ze szczególnymi potrzebami. W wyniku konkursu „Uczelnie coraz bardziej dostępne” 57 szkół wyższych rozpoczyna realizację projektów, dzięki którym staną się miejscami bez barier, w pełni otwartymi i przyjaznymi.

Celem konkursu rozstrzygniętego przez NCBR jest niwelowanie barier w dostępie do edukacji na poziomie wyższym dla osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi ze stanu zdrowia (w tym osób z niepełnosprawnościami), studiujących, pracujących, współpracujących lub korzystających z oferty uczelni. Łączna wartość wniosków rekomendowanych do dofinansowania wynosi ponad 433 mln zł, w tym kwota dofinansowania to ponad 419 mln zł.

Spośród około 120 wniosków, które wpłynęły do nas w odpowiedzi na konkurs, eksperci wyłonili do realizacji blisko 60 projektów. Są to pomysły uczelni zaawansowanych w zapewnianiu dostępności, takich, które chcą się stać w pełni dostępne dla wszystkich członków społeczności akademickiej. Kompleksowe podejście do tego zagadnienia wydaje się kluczowe. Mam tu na myśli prowadzone równolegle prace nad dostosowaniem struktury organizacyjnej i procedur, nad usuwaniem barier architektonicznych, ale też w sferze informacyjno-komunikacyjnej i cyfrowej. Istotne jest wdrażanie technologii i usług wspierających edukację oraz działań podnoszących świadomość niepełnosprawności tak wśród studentów, jak i kadry akademickiej. Brzmi to może nieco zbyt „technicznie”, ale w rzeczywistości zbliża ludzi. Wsparcie Funduszy Europejskich w tym procesie jest wprost nieocenione – mówi prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Co się zmieni za cztery lata? W efekcie podjętych działań uczelnia powinna zapewniać warunki do pełnego uczestnictwa wszystkich osób, w tym osób ze szczególnymi potrzebami – na zasadzie równości z innymi. Dotyczy to zarówno rekrutacji, kształcenia, prowadzenia badań naukowych, jak i udziału w wydarzeniach kulturalnych, sportowych oraz zatrudnieniu.

Nabór przeznaczony był dla uczelni, które z powodzeniem zrealizowały już projekty w konkursach „Uczelnia dostępna” w Programie Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, a teraz, na podstawie diagnozy swojego poziomu dostępności, chcą kontynuować, rozwijać i udoskonalać ten proces, podążając ścieżką Rozwój+. Dla uczelni, które dopiero stawiają pierwsze kroki na tej drodze, NCBR przeprowadziło wcześniej konkurs „Dostępność podmiotów szkolnictwa wyższego”.

Nabór „Uczelnie coraz bardziej dostępne” Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przeprowadziło jako Instytucja Pośrednicząca w ramach Priorytetu 3 Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami, Działania 03.01 Dostępność szkolnictwa wyższego programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

Szczegóły naboru NCBR dostępne są tutaj

Źródło: IP

Pt., 21 Lt. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Ewelina Kocemba