Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

NSA: Dane kontrahenta władzy publicznej podlegają udostępnieniu jako informacja publiczna

NSA: Dane kontrahenta władzy publicznej podlegają udostępnieniu jako informacja publiczna fotolia.pl

Każdy kontrahent władzy publicznej, otrzymujący korzyści pochodzące ze środków publicznych, jest osobą mającą związek z pełnieniem funkcji publicznej, o której mowa w art. 5 ust. 2 zd. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, i w zakresie, w jakim informacje dotyczą tego związku podlegają udostępnieniu jako publiczne – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny oddalając skargę kasacyjną Szefa Kancelarii Prezydenta RP.

Sprawa dotyczyła wniosku skarżącego, w którym zażądał on udostępnienia treści (skanów) wszystkich umów zawartych przez Kancelarię w październiku 2017 r. wraz z ukryciem danych prywatnych, tj. adresów zamieszkania i numerów PESEL, ale z zachowaniem imion i nazwisk wykonawców, nazw przedsiębiorców, numerów NIP/REGON/KRS.

Sąd wyraził pogląd, że dane osobowe osoby fizycznej, która zawarła umowę z podmiotem publicznym korzystającym z majątku publicznego podlegają udostępnieniu w trybie u.d.i.p. Nadto, powołał się na orzecznictwo SN i NSA, w którym przyjęto, że dane osobowe kontrahentów jednostki samorządu terytorialnego, powinny być udostępnione jako informacja publiczna i nie powinny podlegać wyłączeniu z uwagi na prywatność tych osób, o której mowa w art. 5 ust. 2 u.d.i.p.

Zatem dane osobowe wszystkich osób, z którymi podmioty publiczne podpisały umowy cywilnoprawne, powinny zostać ujawnione. Wynika z tego, że każda umowa cywilnoprawna zawarta z Kancelarią Prezydenta RP, z którą wiąże się transfer środków publicznych podlega udostępnieniu w trybie ww. ustawy. Dane osobowe kontrahentów takich umów podlegają ujawnieniu zawsze, gdy dochodzi do przetransferowania na ich rzecz środków publicznych. Jawność tych danych nie podlega wyłączeniu na podstawie art. 5 ust. 2 u.d.i.p.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12.07.2022 r., sygn. III OSK 1375/21, orzeczenie prawomocne

Źródło: CBOSA

Śr., 2 Lst. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Przemysław Matysiak