Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Opłata za usuwanie obiektów pływających z VAT-em czy bez VAT-u? Wojewoda wyjaśnia

Opłata za usuwanie obiektów pływających z VAT-em czy bez VAT-u? Wojewoda wyjaśnia fotolia.pl

Czynności usunięcia i przechowywania statków i innych obiektów pływających nie wynikają z zawartych umów cywilnoprawnych, a stanowią realizację uprawnień nałożonych przez przepisy prawa. W zakresie tych czynności jednostka samorządu terytorialnego nie działa jako podatnik podatku VAT – stwierdził Wojewoda Warmińsko-Mazurski w niedawnym rozstrzygnięciu nadzorczym.

Organ nadzoru kontrolował uchwałę rady powiatu w sprawie ustalenia wysokości opłat na rok 2025 za usunięcie i przechowywanie statków lub innych obiektów pływających z obszaru wodnego w granicach administracyjnych powiatu i stwierdził jej nieważność w części.

Gdzie rada popełniła uchybienie? Otóż w załączniku do uchwały rada zawarła stwierdzenie, że „opłaty zawierają podatek od towarów i usług (VAT)”, co w ocenie wojewody istotnie narusza prawo.

Organ nadzoru wskazał, że zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, rada powiatu, biorąc pod uwagę konieczność sprawnej realizacji zadań, o których mowa w art. 30 ust. 3 oraz koszty usuwania i przechowywania statków lub innych obiektów pływających na obszarze danego powiatu, ustala corocznie, w drodze uchwały, wysokość opłat za usunięcie i przechowywanie tych statków lub innych obiektów pływających.

Analiza treści art. 31 ust. 2-6 ww. ustawy prowadzi do wniosku, że rada powiatu powinna uregulować wysokość opłat za usuwanie i przechowywanie obiektów pływających uwzględniając maksymalną wysokość kwotowych opłat dla każdej kategorii pojazdów wymienionych w art. 31 ust. 2 w zw. z ust. 4 ustawy.

Wojewoda podkreślił, że zgodnie z art. 30 ust. 4 ww. ustawy, usuwanie statków lub innych obiektów pływających oraz prowadzenie strzeżonego portu lub przystani należy do zadań własnych powiatu. Starosta realizuje te zadania przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonanie zgodnie z przepisami Prawa zamówień publicznych. Co istotne, stosownie do art. 31 ust. 6 ustawy, opłaty za usunięcie i przechowywanie obiektów pływających stanowią dochód własny powiatu.

I właśnie w kontekście tego, że opłaty stanowią dochód własny powiatu, wojewoda wskazał na art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług (VAT) w zakresie tych czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez JST czynności w sferze cywilnoprawnej, w szczególności czynności sprzedaży, zamiany, wynajmu czy dzierżawy.

Usuwanie i przechowywanie statków i innych obiektów pływających stanowi wykonywanie zadań, które wynikają wprost z przepisów prawa. Nie są one określone w drodze umów cywilnoprawnych, zatem opłaty z tego tytułu nie podlegają podatkowi VAT.

Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z 23.12.2024 r., Nr PN.4131.376.2024

Źródło: edzienniki.olsztyn.uw.gov.pl 

Czw., 2 St. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Przemysław Matysiak