Diagnosta utracił uprawnienia do wykonywania badań technicznych pojazdów. Co w takiej sytuacji dzieje się z badaniami dotychczas przeprowadzonymi przez diagnostę? Czy są one ważne i pozostają w mocy? Czy może starosta posiada narzędzia prawne pozwalające na „unieważnienie” tych badań? A jeżeli tak, to czy należy podjąć działania w kierunku „unieważnienia” badań wykonanych przez diagnostę, który utracił uprawnienia? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie Państwo w opinii Związku Powiatów Polskich.
Co do zasady diagnosta samochodowy może stracić uprawnienia w wyniku:
- stwierdzenia nieważności decyzji w przedmiocie udzielenia ww. uprawnień,
- cofnięcia uprawnień w trybie art. 84 ust. 3 Prawa o ruchu drogowym.
Tematykę utraty uprawnień opisaliśmy szerzej w artykule pt. „Wydanie uprawnienia diagnosty samochodowego po stwierdzeniu nieważności poprzednio wydanego. Opinia ZPP”.
Wracając do tytułowego zagadnienia, należy zauważyć, że w czasie posiadania uprawnień diagnosta samochodowy potencjalnie może wykonywać pracę w wielu różnych stacjach kontroli pojazdów (SKP) i wykonywać wiele badań technicznych.
W czasie posiadania uprawnień, osoba legitymująca się nimi ma prawo być zatrudniona w SKP, ma prawo wykonywać zawód diagnosty, przeprowadzać badania techniczne pojazdów w ramach pracy w SKP, dokonywać odpowiednich wpisów w dowodach rejestracyjnych pojazdów, jak również dokonywać odpowiednich wpisów o badaniach technicznych w systemie CEPIK.
Co zatem z ważnością badań technicznych po utracie uprawnień przez diagnostę? Otóż, żaden przepis prawa nie przewiduje możliwości weryfikacji ważności takich badań. Przepisy nie wyznaczają również organu właściwego w tych sprawach. Oznacza to, że starosta nie jest ani obowiązany, ani uprawniony do podjęcia działań w kierunku unieważnienia badań wykonanych przez takiego diagnostę.
Należy zwrócić uwagę, że gdyby przepisy przewidywały możliwość unieważniania badań technicznych, to procedura taka byłaby czaso- i pracochłonna, a także wywołałaby wiele negatywnych skutków wobec właścicieli pojazdów, którzy przedstawiając pojazd do badań na SKP działali w przeświadczeniu, że przeprowadzi je uprawniony diagnosta.
Reasumując, w przypadku utraty przez diagnostę uprawnień do przeprowadzania badań technicznych pojazdów, wykonane przez niego badania pozostają ważne, a wpisy dokonane w dowodach rejestracyjnych i systemie CEPIK pozostają w mocy.