Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Funkcjonowanie przepisów, które zmieniły Prawo o ruchu drogowym. Spotkanie w resorcie infrastruktury

Funkcjonowanie przepisów, które zmieniły Prawo o ruchu drogowym. Spotkanie w resorcie infrastruktury fotolia.pl

Ministerstwo Infrastruktury wystąpiło z inicjatywą omówienia funkcjonowania przepisów ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości zmieniających ustawę – Prawo o ruchu drogowym obowiązujących od dnia 1 stycznia 2024 r. Spotkanie w tym temacie odbyło się 10 grudnia 2024 r.

W dyskusji udział wzięli przedstawiciele Związku Powiatów Polskich, Unii Metropolii Polskich, Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Wydziałów Komunikacji, a także Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz branży samochodowej.

Przypomnieć należy, że ww. ustawa zmieniająca w miejsce dotychczasowego obowiązku zgłaszania nabycia pojazdu, wprowadziła obowiązek złożenia wniosku o rejestrację nabytych pojazdów (art. 73aa Prawa o ruchu drogowym). Zasadniczo termin na złożenie takiego wniosku wynosi 30 dni od dnia:

  • nabycia pojazdu na terytorium RP;
  • dopuszczenia do obrotu przez organ KAS pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim UE;
  • sprowadzenia pojazdu na terytorium RP z terytorium państwa członkowskiego UE.

W przypadku przedsiębiorców prowadzących na terytorium RP działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, termin ten jest wydłużony do 90 dni.

Dla organów rejestrujących praktyczny problem stosowania znowelizowanych przepisów pojawia się w sytuacji, kiedy właściciel pojazdu dokona jego zbycia przed upływem terminu do złożenia wniosku o rejestrację. Ma to istotne znaczenie w kontekście wymierzania kar pieniężnych określonych w art. 140mb Prawa o ruchu drogowym.

W toku dyskusji przedstawiciele organizacji samorządowych, jak też OSSWK wskazali, że znowelizowane przepisy są problematyczne i nieskuteczne, w kontekście celu, który przyświecał wspomnianej nowelizacji, a której celem było, aby pojazdy „wchodziły do polskiego systemu prawnego” i były ewidencjonowane w systemie CEPIK.

Dodatkowo, przedstawiciel Związku Powiatów Polskich zwrócił Ministerstwu uwagę na niedawne orzeczenia sądów administracyjnych dotyczące znowelizowanych przepisów Prawa o ruchu drogowym – pisaliśmy o tym tutaj i tutaj 

Uczestnicy spotkania zgłosili koncepcję, aby resort rozważył możliwość wyłączenia obowiązku złożenia wniosku o rejestrację w przypadku przedsiębiorców na rzecz odpłatnego zgłaszania nabycia pojazdów do CEPIK. Przy czym pogłębionej analizy (w kontekście swobody prowadzenia działalności gospodarczej i kodów PKD) wymagałoby określenie jakiej grupy przedsiębiorców miałoby to dotyczyć.

Przedstawiciele MI poinformowali, że nie wykluczają zastosowania ww. rozwiązania. Resort przekazał również, że w ciągu miesiąca przedstawi propozycje zmian w przepisach z prośbą o ustosunkowanie się zainteresowanych, tj. strony samorządowej oraz branży motoryzacyjnej.

Sob., 14 Gr. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Przemysław Matysiak