Ministerstwo Infrastruktury wystąpiło z inicjatywą omówienia funkcjonowania przepisów ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości zmieniających ustawę – Prawo o ruchu drogowym obowiązujących od dnia 1 stycznia 2024 r. Spotkanie w tym temacie odbyło się 10 grudnia 2024 r.
W dyskusji udział wzięli przedstawiciele Związku Powiatów Polskich, Unii Metropolii Polskich, Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Wydziałów Komunikacji, a także Biura Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz branży samochodowej.
Przypomnieć należy, że ww. ustawa zmieniająca w miejsce dotychczasowego obowiązku zgłaszania nabycia pojazdu, wprowadziła obowiązek złożenia wniosku o rejestrację nabytych pojazdów (art. 73aa Prawa o ruchu drogowym). Zasadniczo termin na złożenie takiego wniosku wynosi 30 dni od dnia:
- nabycia pojazdu na terytorium RP;
- dopuszczenia do obrotu przez organ KAS pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim UE;
- sprowadzenia pojazdu na terytorium RP z terytorium państwa członkowskiego UE.
W przypadku przedsiębiorców prowadzących na terytorium RP działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami, termin ten jest wydłużony do 90 dni.
Dla organów rejestrujących praktyczny problem stosowania znowelizowanych przepisów pojawia się w sytuacji, kiedy właściciel pojazdu dokona jego zbycia przed upływem terminu do złożenia wniosku o rejestrację. Ma to istotne znaczenie w kontekście wymierzania kar pieniężnych określonych w art. 140mb Prawa o ruchu drogowym.
W toku dyskusji przedstawiciele organizacji samorządowych, jak też OSSWK wskazali, że znowelizowane przepisy są problematyczne i nieskuteczne, w kontekście celu, który przyświecał wspomnianej nowelizacji, a której celem było, aby pojazdy „wchodziły do polskiego systemu prawnego” i były ewidencjonowane w systemie CEPIK.
Dodatkowo, przedstawiciel Związku Powiatów Polskich zwrócił Ministerstwu uwagę na niedawne orzeczenia sądów administracyjnych dotyczące znowelizowanych przepisów Prawa o ruchu drogowym – pisaliśmy o tym tutaj i tutaj
Uczestnicy spotkania zgłosili koncepcję, aby resort rozważył możliwość wyłączenia obowiązku złożenia wniosku o rejestrację w przypadku przedsiębiorców na rzecz odpłatnego zgłaszania nabycia pojazdów do CEPIK. Przy czym pogłębionej analizy (w kontekście swobody prowadzenia działalności gospodarczej i kodów PKD) wymagałoby określenie jakiej grupy przedsiębiorców miałoby to dotyczyć.
Przedstawiciele MI poinformowali, że nie wykluczają zastosowania ww. rozwiązania. Resort przekazał również, że w ciągu miesiąca przedstawi propozycje zmian w przepisach z prośbą o ustosunkowanie się zainteresowanych, tj. strony samorządowej oraz branży motoryzacyjnej.