Kolej od lat cieszy się dużą popularnością wśród pasażerów. Komfort podróży, punktualność oraz ekologia to główne powody, dla których wybieramy ten środek transportu. Inwestycje przewoźników w modernizację i zakup nowego taboru znacząco wpływają na poprawę jakości podróży oraz konkurencyjność przewozów.
W 2023 roku nastąpiły pewne zmiany w liczbie i rodzaju pojazdów wykorzystywanych przez przewoźników. W porównaniu do 2022 roku, liczba lokomotyw zmniejszyła się z 478 do 461. Spalinowych wagonów silnikowych również jest mniej – w 2023 roku było ich 71, o 8 mniej niż rok wcześniej. Jednakże liczba zespołów trakcyjnych wzrosła z 1477 do 1489.
Liczba wagonów pasażerskich także uległa zmniejszeniu. W 2023 roku było ich 2185, podczas gdy rok wcześniej – 2234. Zmniejszyła się liczba jednopokładowych wagonów z miejscami do siedzenia, które stanowią większość taboru. Od kilku lat obserwuje się również spadek liczby wagonów z miejscami do leżenia oraz gastronomicznych.
Mimo zmniejszenia liczby pojazdów, wzrosło ich wykorzystanie. W 2023 roku poprawił się współczynnik wykorzystania taboru kolejowego, który obliczany jest na podstawie dzielenia sumy dobowej liczby pojazdów w dyspozycji przewoźnika przez liczbę wszystkich dostępnych pojazdów danej kategorii. Najwyższy współczynnik wykorzystania dotyczył dwunapędowych zespołów trakcyjnych – aż 75% z 33 dostępnych pojazdów było codziennie w eksploatacji. Wzrosty odnotowano również w przypadku elektrycznych zespołów trakcyjnych (z 65,3% do 70,3%) oraz elektrycznych wagonów silnikowych.
Tabor przewoźników staje się coraz młodszy i lepiej wyposażony. Średni wiek lokomotyw elektrycznych spadł z 32,2 lat w 2022 roku do 29,3 lat w 2023 roku. Lokomotywy spalinowe, choć wciąż najstarsze, także odnotowały spadek średniego wieku – z 41,9 lat do 40,4 lat. Średni wiek elektrycznych zespołów trakcyjnych wyniósł 19,3 lat w 2023 roku wobec 24,4 lat w 2022 roku.
Nowe pojazdy wyposażone są w liczne udogodnienia podnoszące komfort podróży. Wszystkie dwunapędowe zespoły trakcyjne posiadają klimatyzację, dostęp do WiFi, gniazdka elektryczne, nowoczesne toalety, miejsca na rowery, przewijaki dla niemowląt oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. 27,3% tych pojazdów wyposażonych jest w automaty biletowe. Elektryczne wagony silnikowe również posiadają pełne wyposażenie w klimatyzację, toalety, miejsca na rowery, przewijaki oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
W 2023 roku zbadano również poziom udogodnień w wagonach pasażerskich. 66,9% wagonów z miejscami do siedzenia miało klimatyzację, 59,7% – bezprzewodowy Internet, 64% – gniazdka elektryczne, a 85% – toalety ze zbiornikiem. Niestety, tylko 13,6% wagonów posiadało miejsca na rowery, a 7,1% – przewijaki dla niemowląt.
Udział wagonów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych pozostaje niski – wynosi 8,6%. Jednakże, na jeden skład wagonowy przypadają zazwyczaj jeden lub dwa wagony dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, co poprawia dostępność dla pasażerów o szczególnych potrzebach.
Przewoźnicy kolejowi kontynuują modernizację swojego taboru, aby zapewnić pasażerom jak najlepsze warunki podróży. Inwestycje w nowoczesne, dobrze wyposażone pojazdy sprawiają, że kolej staje się coraz bardziej atrakcyjnym środkiem transportu, konkurencyjnym wobec innych form podróżowania.
Źródło: UTK