Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Czym jeździmy po torach, czyli tabor przewoźników pasażerskich

Czym jeździmy po torach, czyli tabor przewoźników pasażerskich fotolia.pl

Kolej od lat cieszy się dużą popularnością wśród pasażerów. Komfort podróży, punktualność oraz ekologia to główne powody, dla których wybieramy ten środek transportu. Inwestycje przewoźników w modernizację i zakup nowego taboru znacząco wpływają na poprawę jakości podróży oraz konkurencyjność przewozów.

W 2023 roku nastąpiły pewne zmiany w liczbie i rodzaju pojazdów wykorzystywanych przez przewoźników. W porównaniu do 2022 roku, liczba lokomotyw zmniejszyła się z 478 do 461. Spalinowych wagonów silnikowych również jest mniej – w 2023 roku było ich 71, o 8 mniej niż rok wcześniej. Jednakże liczba zespołów trakcyjnych wzrosła z 1477 do 1489.

Liczba wagonów pasażerskich także uległa zmniejszeniu. W 2023 roku było ich 2185, podczas gdy rok wcześniej – 2234. Zmniejszyła się liczba jednopokładowych wagonów z miejscami do siedzenia, które stanowią większość taboru. Od kilku lat obserwuje się również spadek liczby wagonów z miejscami do leżenia oraz gastronomicznych.

Mimo zmniejszenia liczby pojazdów, wzrosło ich wykorzystanie. W 2023 roku poprawił się współczynnik wykorzystania taboru kolejowego, który obliczany jest na podstawie dzielenia sumy dobowej liczby pojazdów w dyspozycji przewoźnika przez liczbę wszystkich dostępnych pojazdów danej kategorii. Najwyższy współczynnik wykorzystania dotyczył dwunapędowych zespołów trakcyjnych – aż 75% z 33 dostępnych pojazdów było codziennie w eksploatacji. Wzrosty odnotowano również w przypadku elektrycznych zespołów trakcyjnych (z 65,3% do 70,3%) oraz elektrycznych wagonów silnikowych.

Tabor przewoźników staje się coraz młodszy i lepiej wyposażony. Średni wiek lokomotyw elektrycznych spadł z 32,2 lat w 2022 roku do 29,3 lat w 2023 roku. Lokomotywy spalinowe, choć wciąż najstarsze, także odnotowały spadek średniego wieku – z 41,9 lat do 40,4 lat. Średni wiek elektrycznych zespołów trakcyjnych wyniósł 19,3 lat w 2023 roku wobec 24,4 lat w 2022 roku.

Nowe pojazdy wyposażone są w liczne udogodnienia podnoszące komfort podróży. Wszystkie dwunapędowe zespoły trakcyjne posiadają klimatyzację, dostęp do WiFi, gniazdka elektryczne, nowoczesne toalety, miejsca na rowery, przewijaki dla niemowląt oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. 27,3% tych pojazdów wyposażonych jest w automaty biletowe. Elektryczne wagony silnikowe również posiadają pełne wyposażenie w klimatyzację, toalety, miejsca na rowery, przewijaki oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

W 2023 roku zbadano również poziom udogodnień w wagonach pasażerskich. 66,9% wagonów z miejscami do siedzenia miało klimatyzację, 59,7% – bezprzewodowy Internet, 64% – gniazdka elektryczne, a 85% – toalety ze zbiornikiem. Niestety, tylko 13,6% wagonów posiadało miejsca na rowery, a 7,1% – przewijaki dla niemowląt.

Udział wagonów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych pozostaje niski – wynosi 8,6%. Jednakże, na jeden skład wagonowy przypadają zazwyczaj jeden lub dwa wagony dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością, co poprawia dostępność dla pasażerów o szczególnych potrzebach.

Przewoźnicy kolejowi kontynuują modernizację swojego taboru, aby zapewnić pasażerom jak najlepsze warunki podróży. Inwestycje w nowoczesne, dobrze wyposażone pojazdy sprawiają, że kolej staje się coraz bardziej atrakcyjnym środkiem transportu, konkurencyjnym wobec innych form podróżowania.

Źródło: UTK

Śr., 31 Lp. 2024 0 Komentarzy
Katarzyna Sekuła
Redaktor Katarzyna Sekuła