Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

WSA Poznań: bezczynność w informacji publicznej to brak jakichkolwiek działań w związku z wnioskiem

WSA Poznań: bezczynność w informacji publicznej to brak jakichkolwiek działań w związku z wnioskiem fotolia.pl

Do przepastnego zasobu orzeczniczego dotyczącego bezczynności organów doszedł kolejny wyrok. Tym razem jeden z sądów pochylił się nad rozumieniem bezczynności na gruncie udzielania informacji publicznej.

Sprawa dotyczyła opóźnienia w odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej skierowanego do szkoły w zakresie posiłków dla uczniów. Informacji udzielono, ale w wyniku splotu okoliczności organizacyjno-technicznych, nastąpiło to po ustawowych terminach i już po wniesieniu skargi do sądu. Jak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, stan bezczynności w rozumieniu ustawy o dostępie do informacji publicznej (u.d.i.p.) może mieć miejsce w przypadku podmiotu, który będąc właściwym w sprawie i zobowiązanym do zareagowania na wniosek o udostępnienie informacji publicznej w odpowiedni sposób i formie, wbrew przepisom prawa, w okolicznościach w nich przewidzianych ani nie udostępnia w nakazanym terminie, w drodze czynności materialno-technicznej, żądanej informacji, ani też nie podejmuje innego działania mającego na celu załatwienie wniosku. Sąd wyjaśnił, że bezczynność zachodzi w szczególności wtedy, gdy organ lub podmiot nie wydaje decyzji administracyjnej o odmowie udostępnienia informacji publicznej albo o umorzeniu postępowania, nie informuje też pisemnie wnioskodawcy, że żądana informacja znajduje się w Biuletynie Informacji Publicznej, bądź że jest udostępniana w odrębnym (szczególnym) trybie albo że informacji tej nie posiada, bądź że żądana informacja nie stanowi informacji publicznej.

W każdym z tych przypadków zakreślony w art. 13 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej czternastodniowy termin wyznacza podstawowe czasowe ramy, w których organ powinien przeprowadzić działania związane z oceną wniosku o udostępnienie informacji publicznej i jego załatwieniem – wskazał Sąd.

Skoro zatem wniosek o udostępnienie informacji publicznej jest datowany w przedmiotowej sprawie na dzień 13 września 2024 r., a jej udostępnienie nastąpiło w dniu 9 października 2023 r., to organ dopuścił się bezczynności. Wniosek nie został bowiem rozpoznany w terminie 14 dni (13 ust. 1 u.d.i.p.), ani też w stosownym czasie nie powiadomiono wnioskodawcy o powodach opóźnienia i nowym terminie udostępnienia informacji publicznej (art. 13 ust. 2 u.d.i.p.)” – skonkludował WSA.

Opracowano na podstawie wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 11 grudnia 2024 r., sygn. IV SAB/Po 161/24. Orzeczenie nieprawomocne.

Czw., 2 St. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Adrian Pokrywczyński