Ponad 60% wagonów i niemal 70% elektrycznych zespołów trakcyjnych jest wyposażonych w klimatyzację. Ponad połowa dysponuje też gniazdkami elektrycznymi. Przewoźnicy pasażerscy w Polsce na koniec 2022 r. dysponowali ponad 2,2 tys. wagonów i niemal 1,5 tys. zespołów trakcyjnych. Zmniejsza się też średni wiek taboru przewoźników pasażerskich.
Wraz z zamawianiem przez przewoźników nowych pojazdów poprawiają się współczynniki dla dodatkowego wyposażenia podnoszącego jakość podróży. Szczególnie korzystnie wygląda to w przypadku dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Wszystkie 23 pojazdy tego rodzaju posiadają klimatyzację, dostęp do sieci WiFi, gniazdka elektryczne dla pasażerów, nowoczesne toalety ze zbiornikami, miejsca na rowery oraz miejsca dla osób
z niepełnosprawnością. 21,7% tych pojazdów posiada automaty biletowe. Pełne wyposażenie w klimatyzację, toaletę ze zbiornikiem, miejsca na rowery oraz miejsca dla osób niepełnosprawnością posiadają również elektryczne wagony silnikowe.
W przypadku wagonów pasażerskich, w klimatyzację wyposażonych jest 1 221 z 1 982 wagonów z miejscami do siedzenia (61,6%) oraz 72 z 81 wagonów gastronomicznych (88,9%). W przypadku wagonów z miejscami do leżenia (kuszetki oraz wagony sypialne) klimatyzację posiada tylko 47 z 171 wagonów.
Osoby o ograniczonej mobilności oraz rowerzyści korzystając z usług przewoźników posiadających tabor trakcyjny mogą spokojniej planować swoją podróż, ponieważ coraz więcej składów wagonowych zawiera wagon przystosowany do przewozu rowerów oraz osób z niepełnosprawnościami. Miejsca do przewozu rowerów posiada już 291 wagonów z miejscami do siedzenia. 170 sztuk tych pojazdów ma natomiast wyposażenie dla osób o ograniczonej mobilności.
Inwestycje w nowoczesny tabor kolejowy zahamowały wzrost średniego wieku pojazdów kolejowych eksploatowanych na polskiej sieci kolejowej. W przypadku lokomotyw elektrycznych i spalinowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz wagonów pasażerskich zaobserwować można spadek średniego wieku pojazdów. Dla lokomotyw elektrycznych średni wiek w 2022 r. zmniejszył się względem 2021 r. z 33,76 lat do 32,16 lat.
W przypadku lokomotyw spalinowych z 43,81 lat do 41,94 lat. W przypadku elektrycznych zespołów trakcyjnych z 25,79 lat 24,43 lat. W przypadku wagonów pasażerskich z 32,52 lat do 32,26 lat.
Lokomotywy spalinowe średnio są najstarszymi pojazdami w dyspozycji przewoźników pasażerskich – 41,94 lat, natomiast średnio najmłodszymi pojazdami są dwunapędowe zespoły trakcyjne – 0,82 lat. Stały wzrost średniej wieku zaobserwowano na przestrzeni 5 ostatnich lat wyłącznie w spalinowych zespołach trakcyjnych.
Źródło: UTK