Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Rejestracja „Belarusów”. Pełniejsze uzasadnienie NSA

Rejestracja „Belarusów”. Pełniejsze uzasadnienie NSA fotolia.pl

O wyrokach NSA i uzasadnieniach w sprawach rejestracji „Belarusów” pisaliśmy już tutaj Jednakże w ostatnich dniach opublikowano uzasadnienie do orzeczenia NSA w sprawie o sygn. II GSK 2302/23. Stan faktyczny podobny, skład orzekający ten sam, jednak uzasadnienie pełniejsze i bardziej precyzyjnie opisujące „o co chodzi w sprawie”.

Co mówią przepisy?

NSA przypomniał, że na dzień rejestracji ciągników dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu był i nadal jest dowód rejestracyjny (art. 71 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym – prd). Z kolei art. 72 prd zawiera katalog dokumentów stanowiących podstawę rejestracji, przy czym w odniesieniu do dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 (tj. świadectwa zgodności, uznania dopuszczenia jednostkowego pojazdu itp.) stanowi, że wymagania te nie dotyczą pojazdu, który był już zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 72 ust. 2 pkt 1 prd). NSA zauważył, że żaden z przywołanych przepisów regulujących dopuszczenie do ruchu pojazdu, czy też dokumentów wymaganych do jego rejestracji, nie odsyła ani też nie posługuje się pojęciem „nowego pojazdu”.

Sąd uznał za oczywiste, że w sprawie rejestracji „Belarusów” (czyli ciągników pochodzących spoza UE) wyłączenie, o którym mowa w art. 72 ust. 2 pkt 1 prd nie miało zastosowania. Oznacza to, że nie powinno budzić żadnych wątpliwości, iż w świetle przepisów obowiązującego od dnia 1 stycznia 2016 r. rozporządzenia Parlamentu Europejskiej i Rady (UE) nr 167/2013 z 5 lutego 2013 r., dokument, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 prd był wymagany przy rejestracji ciągnika rolniczego.

Rozporządzenie nr 167/2013 definiuje pojęcie nowego pojazdu (jako pojazdu, który nigdy wcześniej nie był rejestrowany ani dopuszczony) i pojęcie dopuszczenia (jako pierwszego wykorzystania w Unii pojazdu) – zob. art. 3 pkt 37 i pkt 40 rozporządzenia nr 167/2013. Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 38 ww. rozporządzenia, rejestracja oznacza administracyjne zezwolenie na dopuszczenie pojazdu, w tym do ruchu drogowego (…).

Homologacja była wymagana

NSA oddalając skargę kasacyjną uznał, że wynik przeprowadzonej przez WSA kontroli zaskarżonej decyzji SKO był zgodny z prawem i słusznie sąd wojewódzki orzekł o jej uchyleniu.

W rozpoznawanej sprawie należało dokonać wykładni przepisów krajowych (art. 72 ust. 1 pkt 3 w zw. z ust. 2 pkt 1 prd) i przedstawionych powyżej przepisów rozporządzenia nr 167/2013. Według wykładni dokonanej przez NSA dokument, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 3 prd (homologacja) był wymagany dla uzyskania decyzji o rejestracji ciągnika rolniczego sprowadzonego z Białorusi.

Rażące naruszenie prawa i rozstrzyganie o nieważności decyzji

Podobnie jak w poprzednich orzeczeniach, NSA co do zasady podzielił pogląd WSA, jednakże jedynie w zakresie stwierdzenia, że naruszenie art. 72 ust. 1 pkt 3 prd było „oczywiste”. Za co najmniej przedwczesną uznano końcową konkluzję sądu wojewódzkiego, że fakt ten przesądza o „rażącym naruszeniu prawa”, o którym mowa w art. 156 § 1 pkt 2 Kpa.

Na skutek wyroku NSA, teraz rolą SKO będzie ocena, czy mimo zaistnienia naruszenia prawa miało ono charakter „rażący”. Sąd zauważył (podobnie jak we wcześniejszych wyrokach), że WSA nie przeanalizował tej kwestii w sposób wystarczający. Co więcej, po raz kolejny zwrócono uwagę, że SKO nie analizowało zagadnień związanych z ewentualną nieodwracalnością skutków, jakie mogła wywołać decyzja starosty o rejestracji ciągnika z Białorusi.

NSA zasygnalizował również o potrzebie stosowania prawidłowego katalogu rodzajów rozstrzygnięć w przypadku rozstrzygania spraw w nadzwyczajnym trybie stwierdzenia nieważności decyzji (art. 156 Kpa). Co do zasady, jeżeli okoliczności na to pozwalają, organ orzeka o „stwierdzeniu nieważności decyzji”, albo o „odmowie stwierdzenia nieważności decyzji” (zwłaszcza jeżeli uznaje, że nie wystąpiły podstawy do unieważnienia decyzji).

Odmiennie wygląda sytuacja w przypadku wystąpienia przesłanek negatywnych, określonych np. w art. 156 § 2 Kpa, zgodnie z którym nie stwierdza się nieważności decyzji z przyczyn wymienionych w § 1, jeżeli od dnia jej doręczenia lub ogłoszenia upłynęło dziesięć lat, a także gdy decyzja wywołała nieodwracalne skutki prawne. Wtedy właściwy organ orzeka o „wydaniu zaskarżonej decyzji z naruszeniem prawa”, wskazując przy tym okoliczności, z powodu których nie stwierdzono nieważności decyzji. Do katalogu rozstrzygnięć nie należy natomiast „stwierdzenie braku przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji”.

Polecamy zapoznanie się z pełnym uzasadnieniem wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 04.12.2024 r., sygn. akt II GSK 2302/23. Orzeczenie jest prawomocne

Źródło: orzeczenia.nsa.gov.pl 

Śr., 29 St. 2025 11 Komentarzy Dodane przez: Przemysław Matysiak

Komentarze

Radecki
+1 # Radecki 2025-01-29 11:03
Kolejny wyrok który utrzymuje w mocy wyrok WSA stwierdzający rażące naruszenie prawa.
NSA zarzucił WSA , że zbyt mało wnikliwie dokonał analizy przesłanek stanowiących podstawę do stwierdzenia rażącego naruszenia prawa i dlatego kolejne orzeczenia WSA w kolejnych podobnych sprawach będą musiały zawierać analizę tych przesłanek. O braku przesłanek o których mowa w art.156 par.2 wypowiedziało się już jednak SKO w Białymstoku w decyzji z 5 września 2025r stwierdzając, że nie zachodzą nieodwracalne skutki prawne a utrzymanie w mocy decyzji o rejestracji stało by w sprzeczności z zasadami demokratycznego państwa prawa, uznając tym samym że doszło do rażącego naruszenia prawa i decyzja musi zostać uznana za nieważną ( sygnatura sprawy 407.113/F-11/X/ 2024). Warto Wiedzieć.
| | |
123
+1 # 123 2025-01-29 13:33
Teraz zapewne będą inne decyzje SKO.
| | |
Radecki
0 # Radecki 2025-01-29 17:11
Teraz zapewne będą inne decyzje SKO w Koszalinie bo decyzjom SKO w Białymstoku nic zarzucić nie można. Zawierają analizę, której zabrakło w uzasadnieniach wyroków WSA.
| | |
Radecki
+1 # Radecki 2025-01-29 17:05
Co istotne w kolejnym uzasadnieniu wyroku NSA sygn II GSK 2302/23

Przypominając okoliczności faktyczne niniejszej sprawy, jak również przepisy prawa mające w niej zastosowanie, należy zauważyć, że na dzień rejestracji pojazdu przepisy prawa wskazywały, że dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu był i nadal jest dowód rejestracyjny (art. 71 ust. 1 PRD). Przepis art. 72 PRD zawiera z kolei katalog dokumentów stanowiących podstawę rejestracji, przy czym w odniesieniu do dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 stanowi, że wymagania te nie dotyczą pojazdu, który był już zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolite j Polskiej (art. 72 ust. 2 pkt 1 PRD). Żaden z przywołanych przepisów regulujących dopuszczenie do ruchu pojazdu, czy też dokumentów wymaganych do jego rejestracji, nie odsyła ani też nie posługuje się pojęciem "nowego pojazdu", do którego odnosi się SKO i skarżąca kasacyjnie spółka.
| | |
Radecki
+1 # Radecki 2025-01-29 17:06
"Skomplikowany proces wykładni", eksponowany zarówno w skardze kasacyjnej jak i w decyzji SKO, nie jest tym samym, co istotne wątpliwości interpretacyjne , ograniczające możliwość orzekania o rażącym naruszeniu prawa, o którym stanowi art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. i do których odnoszą się powołane w skardze kasacyjnej orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Z przedstawionych powodów Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że wynik przeprowadzonej przez WSA kontroli zaskarżonej decyzji SKO był zgodny z prawem, i słusznie orzeczono o jej uchyleniu. Tożsame argumenty przemawiają za przyjęciem, że skarga kasacyjna kwestionująca w istocie "oczywistość" naruszenia przepisów prawa nie została oparta na usprawiedliwion ej podstawie.
| | |
Radecki
+1 # Radecki 2025-01-29 17:07
Jakkolwiek stanowisko WSA w zakresie oczywistości naruszenia tych przepisów, jak już wyżej wskazano, jest prawidłowe, to biorąc pod uwagę powyższe rozważania, jest niewystarczając e do stwierdzenia, że naruszenie to miało z całą pewnością charakter rażący w rozumieniu art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. Wadliwość uzasadnienia wyroku w tym zakresie pozostaje jednak bez znaczenia dla wyniku kontroli kasacyjnej, gdyż wyrok Sądu pierwszej instancji uchylający zaskarżoną decyzję odpowiada prawu.
| | |
Radecki
+1 # Radecki 2025-01-30 18:35
W zakresie wytkniętym przez NSA decyzjom SKO w Koszalinie i wyrokom WSA w Szczecinie
dotyczącym analizy przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji w pełni wypowiedziało się SKO w Białymstoku w decyzjach z dnia 5 września 2024r m. innymi nr 407.113/F-11/X/2024
gdzie SKO przywołuje wyroki NSA w zakresie przesłanek do stwierdzenia nieważności decyzji administracyjne j a następnie stwierdza:

Nawet w sytuacji, w której pojazd został zbyty, nie można mówić, by decyzja o rejestracji pojazdu wywoływała nieodwracalne skutki prawne. Stwierdzenie nieważności przedmiotowej decyzji starosty w żaden sposób nie wpływa na prawo własności pojazdu, nie wpływa na sferę stosunków cywilnoprawnych . Stwierdzenie nieważności decyzji nie ingeruje w ustalenie własności pojazdu podlegającego rejestracji.
| | |
Radecki
+1 # Radecki 2025-01-30 18:36
Ponadto zauważyć należy, że kontrolowana decyzja – w ocenie Kolegium – wywołała bardzo niekorzystne skutki w zakresie:
- bezpieczeństwa komunikacyjnego , gdyż decyzja o rejestracji pojazdu, w myśl art.71 ust.1 ustawy – dopuściła przedmiotowy pojazd do ruchu drogowego, pomimo tego, że konstrukcja i wyposażenie nie zostały poddane procedurze homologacyjnej,
- ochrony zdrowia i bezpieczeństwa użytkowników zarejestrowaneg o pojazdu, poprzez dopuszczenie do jego użytkowania pomimo braku stwierdzenia w procedurze homologacyjnej, czy spełnia on odpowiednie wymagania techniczne,
- bezpieczeństwa pracy, poprzez dopuszczenie do jego użytkowania pomimo braku stwierdzenia w procedurze homologacyjnej, czy spełnia on odpowiednie wymagania techniczne.
| | |
Radecki
+1 # Radecki 2025-01-30 18:37
Za niewystarczając e w tym zakresie należy uznać przeprowadzenie badania technicznego przedmiotowego pojazdu, gdyż badanie techniczne ma na celu ustalenie, czy stan utrzymania pojazdu pozwala na jego dalsze bezpieczne użytkowanie, natomiast badanie techniczne nie służy ustaleniu, czy dany pojazd spełnia wymagania techniczne właściwe dla danego typu pojazdu, w tym czy został zbudowany i wyposażony w taki sposób aby korzystanie z niego:
1) nie zagrażało bezpieczeństwu osób w nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę,
2) nie zakłócało spokoju publicznego poprzez powodowanie hałasu przekraczająceg o poziom określony w przepisach szczegółowych,
3) nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych,
4) nie powodowało niszczenia drogi,
| | |
Radecki
+1 # Radecki 2025-01-30 18:38
5) zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu,
6) nie powodowało zakłóceń radioelektryczn ych w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.

Badanie techniczne nie służy również do ustalenia, jakie rozwiązania konstrukcyjne zostały przyjęte dla danego typu pojazdu w zakresie: ochrony w razie przewrócenia się, dopuszczalnej ładowności, dopuszczalnej masy pojazdów ciągnionych, dopuszczalnego nacisku osi itp. W konsekwencji powyższego nie można zatem uznać, badania technicznego, jakiemu poddany został przedmiotowy pojazd, za badanie równoważne badaniu przeprowadzanem u w procedurze homologacji pojazdu, a w dalszej konsekwencji za badanie wystarczające dla wydania decyzji o rejestracji pojazdu.
| | |
Radecki
+1 # Radecki 2025-01-30 18:39
W ocenie Kolegium, z dużym stopniem prawdopodobieńs twa można założyć również, że w wyniku rejestracji przedmiotowego pojazdu, a zatem dopuszczenia do ruchu drogowego pojazdu pomimo nie przedstawienia świadectwa zgodności WE lub innego równoważnego dokumentu, który był wymagany mogło dojść do naruszeń w zakresie ochrony konkurencji i konsumentów.
Opisane wyżej skutki ekonomiczne , społeczne i gospodarcze w ocenie Kolegium należy uznać za niemożliwe do zaakceptowania w demokratycznym państwie prawa.

Stwierdzenie nieważności decyzji uzasadnione jest również z punktu widzenia ochrony rynku wspólnotowego ( nieakceptowane jest dopuszczenie na terenie UE pojazdów bez wymaganego świadectwa homologacji), ochrony środowiska naturalnego i samych uczestników ruchu.

Powyższe uzasadnia wyeliminowanie kontrolowanej decyzji z obrotu prawnego, poprzez stwierdzenie jej nieważności.
| | |