Port w Gdańsku utrzymuje pozycję lidera kontenerowego na Bałtyku. Po pierwszym kwartale 2023 r. zajmuje 8 miejsce w rankingu portów europejskich, wyprzedzając takie porty jak Marsylia, Barcelona, Konstanca czy Walencja. W ciągu pierwszego półrocza na nabrzeżach gdańskiego portu przeładowano 41,2 mln ton towarów. To wzrost o 36 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
W ciągu pierwszego półrocza 2023 r. do Gdańska zawinęło w sumie 1832 statków handlowych, o średniej pojemności rejsowej brutto (GT) 24 585. To więcej o 125 jednostek niż w I połowie 2022 r. Wówczas średnie GT wynosiło 20 394.
W gdańskim porcie znacząco wzrósł przeładunek surowców energetycznych. Po pierwszym półroczu przeładunki paliw płynnych sięgnęły 18,3 mln ton (wzrost o 59 proc.), węgla 8,4 mln ton (o 117 proc. więcej). Drobnica zanotowała 6 procentowy spadek, osiągając wynik na poziomie 11 mln ton.
Sporym wyzwaniem dla portów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Portu Gdańsk, są obecnie przeładunki zbóż. W ciągu sześciu miesięcy br. przez Port Gdańsk wyeksportowano ok. 1,4 mln ton zboża (głównie kukurydzy), co stanowi wzrost o 52 proc. w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Dla porównania: przez cały 2022 r. gdański port obsłużył nieco ponad 1,9 mln ton ziarna. Inne masowe produkty osiągnęły wynik 1,7 mln ton (wzrost o 9 proc.).
Wzrost przeładunków o 66,7 proc. w porcie wewnętrznym to zasługa m.in. inwestycji poczynionych w tej części portu, dzięki którym mogą do niego zawijać większe statki. Modernizację toru wodnego na długości 7 km
i rozbudowę 5 km nabrzeży zakończono w 2022 r.
Źródło: MI