Kierowcy mogą już korzystać z obwodnicy Iłży w województwie mazowieckim. Wąski odcinek drogi krajowej nr 9, z trudnym do pokonania pojazdami ciężarowymi zakrętem pod ruinami Zamku Biskupów Krakowskich w centrum Iłży, przestanie być zmorą kierowców.
Obwodnica o długości 7,2 km została zrealizowana jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Trasa powstała częściowo w układzie 2+1.
W ramach zadania wybudowano dwa węzły drogowe: Iłża Północ na przecięciu z drogą powiatową (kierunek Pakosław) oraz Iłża Południe na włączeniu w istniejący ślad DK9. Wybudowano ponadto sześć obiektów inżynierskich, ekrany akustyczne, odwodnienie trasy, wygrodzenia drogi głównej, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Piesi i rowerzyści zyskali chodniki i drogi rowerowe. Przebudowana została również infrastruktura podziemna.
Wjazd na obwodnicę od strony Radomia odbywa się na zasadach czasowej organizacji ruchu. Połączenie dotychczasowej DK9 z obwodnicą Iłży zostało zwężone do jednej jezdni. Taka sytuacja będzie miała miejsce do czasu wybudowania przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 747 i włączenia jej w DK9.
Obwodnica Iłży jest pierwszą dużą inwestycją zrealizowaną w ciągu drogi krajowej nr 9 w woj. mazowieckim. Od Radomia do granicy z woj. świętokrzyskim zostanie rozbudowana ponad połowa z 33 km tej drogi. W ramach Programu budowy 100 obwodnic powstanie ok. 6-kilometrowa obwodnica Skaryszewa w ciągu DK9. W październiku 2020 r. GDDKiA podpisała umowę na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, a 4 sierpnia 2022 r. został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla tego zadania.
Dla kolejnych dwóch odcinków: od końca obwodnicy Skaryszewa do początku obwodnicy Iłży (ok. 12,2 km) oraz od końca obwodnicy Iłży do granicy z woj. świętokrzyskim (ok. 4,6 km) przygotowywana jest koncepcja programowa na rozbudowę wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej.
Źródło: MI