Z raportu UNICEF Polska „Wykluczenie transportowe dzieci i młodzieży w Polsce” wynika, że aż 30% młodych osób postrzega ograniczony dostęp do komunikacji publicznej jako poważną przeszkodę w codziennym funkcjonowaniu. Słabe możliwości transportowe wpływają na wiele aspektów ich życia: edukację, rozwój osobisty, a także relacje towarzyskie i uczestnictwo w kulturze. Transport publiczny odgrywa istotną rolę dla blisko dwóch trzecich badanych, którzy korzystają z niego przynajmniej raz w tygodniu.
Utrudniony dostęp do przystanków i stacji
Badanie ujawnia, że co czwarte dziecko mieszka na tyle daleko od przystanku autobusowego lub stacji kolejowej, że dotarcie do nich pieszo zajmuje ponad 15 minut. Ponadto 10% dzieci musi pokonać trasę przekraczającą 15 minut jazdy samochodem, by skorzystać z transportu publicznego. W miejscach zamieszkania dzieci i młodzieży przeważają lokalne autobusy, PKS-y oraz transport gminny, jednak aż 3% dzieci w ogóle nie ma dostępu do żadnych środków transportu zbiorowego.
Rzadkie kursy i kwestia bezpieczeństwa
Choć autobusy i busy docierają do wielu miejscowości, ich częstotliwość nie odpowiada potrzebom młodzieży. Co piąty nastolatek twierdzi, że autobusy kursują rzadziej niż raz na godzinę, co staje się jeszcze większym wyzwaniem popołudniami i w weekendy, kiedy liczba kursów dodatkowo spada. Dodatkowo młodzież zwraca uwagę na niewygody podróży i ceny biletów. Problemy te nasilają się szczególnie wśród dzieci z powiatów peryferyjnych, gdzie komunikacja jest jeszcze bardziej ograniczona.
Dzieci, które rzadziej korzystają z komunikacji publicznej, najczęściej jako przyczynę podają brak potrzeby lub wygodę, jaką daje podróż samochodem. Wśród dziewcząt dodatkowym, istotnym powodem rezygnacji z transportu zbiorowego jest brak poczucia bezpieczeństwa.
Polskie dzieci są zagrożone wykluczeniem transportowym
Z raportu wynika, że aż 14% młodzieży w wieku 12-19 lat w Polsce jest zagrożonych wykluczeniem transportowym, co oznacza brak komunikacji publicznej w ich miejscowości lub kursy rzadziej niż raz na godzinę. W szczególnie trudnej sytuacji są dzieci z wieloosobowych rodzin, które nie posiadają samochodu – ich odizolowanie komunikacyjne obniża możliwości rozwoju i utrudnia kontakty z rówieśnikami.
Źródło: UNICEF