Czy wydział komunikacji starostwa powiatowego, który przetwarza numer PESEL danej osoby w związku z realizacją zadań określonych w ustawie – Prawo o ruchu drogowym (prd), może udostępnić ten numer wydziałowi finansowemu w celu wystawienia tytułu wykonawczego?
Takie pytanie zgłosił do UODO jeden z inspektorów ochrony danych (IOD) na kanwie zagadnienia związanego z koniecznością egzekucji kary pieniężnej.
IOD wskazał, że przepisy Prawa o ruchu drogowym (art. 73aa, art. 78 ust. 2 pkt 1, art. 140mb) zobowiązują właścicieli pojazdów do złożenia wniosków o ich rejestrację lub zawiadomienia o ich zbyciu. Niedopełnienie tych obowiązków obwarowane jest sankcją kar pieniężnych nakładanych w drodze decyzji administracyjnej.
Inspektor zauważył również, że przepisy Kpa (art. 107) nie przewidują zawierania w decyzjach administracyjnych numeru PESEL osoby ukaranej za ww. uchybienia. Natomiast w przypadku nieuiszczenia nałożonej kary, starosta wszczyna postępowania egzekucyjne, przy czym zgodnie z art. 27 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym administracji, w tytule wykonawczym należy podać m.in. numer PESEL zobowiązanego.
W tej sytuacji IOD zapytał UODO o dopuszczalność przekazania danych osobowych (w tym wypadku numeru PESEL) z jednego do drugiego wydziału tego samego starostwa powiatowego.
W odpowiedzi UODO wskazał, że przepisy Prawa o ruchu drogowym (art. 73 i nast.) stanowią, że w sprawie rejestracji pojazdów właściwym organem jest starosta, który na te potrzeby przetwarza dane osobowe ich właścicieli. Przepisy tej ustawy w art. 80b, precyzują również, jakie dane osobowe są gromadzone w ewidencji pojazdów, wymieniając wśród nich m.in. numer PESEL właściciela lub posiadacza pojazdu.
Prawo o ruchu drogowym określa również jakie podmioty i w jakim zakresie wprowadzają dane do ewidencji (art. 80ba), jakie podmioty mają dostęp do danych (art. 80bb), a także komu i w jakim zakresie można te dane udostępnić (art. 80c).
Wspomniany przepis (tj. art. 80c prd) stanowi, że dane zgromadzone w ewidencji udostępnia się, o ile są one niezbędne do realizacji ich ustawowych zadań m.in.: organom właściwym w sprawach rejestracji pojazdów, a także organom egzekucyjnym oraz organom podatkowym. Oznacza to, że jeżeli starosta występuje w roli organu egzekucyjnego, to istnieje podstawa prawna do pozyskania numeru PESEL z ewidencji pojazdów.
W podsumowaniu UODO stwierdził, że skoro starosta jako administrator ma prawo przetwarzać numer PESEL w ramach swoich ustawowych zadań wykonywanych jako organ egzekucyjny wobec kar pieniężnych, to kwestia przekazywania danych pomiędzy wydziałami tego administratora (czyli pomiędzy wydziałami tego samego starostwa) nie powinna być rozpatrywana w kategoriach udostępniania danych. W takiej sytuacji mamy do czynienia z przetwarzaniem danych osobowych w ramach struktury organizacyjnej jednego (i tego samego) administratora.
Z interpretacją UODO można zapoznać się w Biuletynie Nr 10/10/24
Link do usługi: uodo.gov.pl