Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

WSA przypomina: przesłanką konieczną do zaliczenia drogi do danej kategorii dróg jest legitymowanie się prawem własności

WSA przypomina: przesłanką konieczną do zaliczenia drogi do danej kategorii dróg jest legitymowanie się prawem własności fotolia.pl

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku stwierdził nieważność części uchwały Rady Gminy w przedmiocie aktualizacji numerów dróg gminnych na terenie gminy. W omawianej sprawie droga gminna przebiegała przez działkę będącą przedmiotem współwłasności – z właścicielem prywatnym. Gmina co prawda podjęła działania zmierzające do uregulowania sytuacji związanej z zajęciem pod drogę publiczną działek stanowiących własność prywatną, lecz działania te nie przyniosły zamierzonego rezultatu w postaci stwierdzenia przez Wojewodę nabycia przez Gminę prawa własności przedmiotowych gruntów.

Sąd przypomniał, iż nie budzi żadnych wątpliwości w orzecznictwie sądów administracyjnych kwestia tego, że konieczną przesłanką do podjęcia przez radę gminy na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o drogach publicznych uchwały o zaliczeniu drogi do kategorii dróg gminnych jest legitymowanie się przez gminę prawem własności do gruntów, po których droga taka przebieg – droga, która nie jest własnością gminy, nie może być bowiem drogą gminną i z tego powodu nie może być zaliczona do dróg gminnych. Wobec tego uchwała, którą zalicza się do dróg gminnych drogę, niebędącą własnością gminy, narusza w sposób istotny art. 7 ust. 1 u.d.p., z którego wynika, że tylko droga spełniająca warunki zaliczenia do dróg publicznych może być zaliczona do dróg gminnych (por. między innymi wyrok NSA z dnia 14 lipca 2020 r. I OSK 2846/19) – stwierdził WSA.

Wojewódzki Sąd zaznaczył również, że uchwała rady gminy podejmowana na podstawie art. 7 ust. 3 u.d.p. w sposób wiążący ustala lokalizację dróg publicznych – w związku z czym jest aktem miejscowym o właściwościach prawa powszechnie obowiązującego. To zaś zdaniem WSA oznacza, że do uchylenia skutków, jakie uchwała taka wywołuje w obrocie prawnym konieczne jest stwierdzenie jej nieważności – dopiero bowiem eliminacja przedmiotowej uchwały w trybie nadzwyczajnym powoduje usunięcie w mocą wsteczną (ex tunc) skutków, jakie wynikają z niej w materii zaliczenia danej drogi do kategorii dróg publicznych. Konieczności takiej nie znosi w żadnej mierze podjęcie przez radę gminy późniejszej uchwały wyłączającej działkę, do której gminie nie przysługuje prawo własności, spośród gruntów zajętych pod drogę, gdyż uchwała taka może bowiem mieć skutki prawne wyłącznie na przyszłość (ex nunc) – uznał Wojewódzki Sąd.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 11 marca 2021 r., III SA/Gd 889/20

Źródło: CBOSA

Sob., 27 Mrz. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Bartłomiej Zydel