W Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, ministerstwo przewidziało działania, które zostaną przeprowadzone w najbliższych latach. Możemy podzielić je na dwie podstawowe grupy, zadania które zostaną zrealizowane do 2020 roku oraz działania do 2030 roku.
Do 2020 r.:
- Przygotowanie długofalowej i kompleksowej polityki rozwoju transportu, zawierającej plan zintegrowanego oraz zgodnego z wymogami ochrony środowiska rozwoju wszystkich gałęzi transportu.
- Wdrożenie nowego systemu planowania rozwoju infrastruktury transportowej – uwzględnienie potrzeb poszczególnych rodzajów transportu (drogowy, kolejowy, wodny śródlądowy, morski, lotniczy) – uwzględnienie lokalnych potrzeb transportowych, a także zmieniających się wzorców mobilności społecznej i potrzeb gospodarczych w tym obszarze.
- Modyfikacja algorytmu podziału środków w mechanizmie finansowania rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej z uwzględnieniem syntetycznego wskaźnika peryferyjności czasowej.
- Promocja wzorców zrównoważonej mobilności w polskim społeczeństwie, w tym wykorzystywania transportu publicznego (zwłaszcza transportu kolejowego).
- Poprawa stanu taboru pasażerskiego transportu drogowego i kolejowego wykorzystywanego do usług przewozowych użyteczności publicznej.
- Poprawa parametrów technicznych infrastruktury liniowej transportu drogowego i kolejowego, a także modernizacja dworców i stacji transportu drogowego i kolejowego – przystosowanie sieci transportowej do zwiększenia jakości usług transportu publicznego, a także potrzeb osób o ograniczonej mobilności (wiek, niepełnosprawność).
- Przygotowanie systemu wspierającego transport wodny śródlądowy poprzez inicjatywy dotyczące poprawy stanu floty (w tym jej unowocześnienia), rozwój kompetencji pracowników oraz stworzenia mechanizmów koordynacji oferty przewozowej (umożliwianie włączenie sektora w transport intermodalny).
- Działania poprawiające bezpieczeństwo w ruchu drogowym, kolejowym, a także w innych gałęziach transportu, wdrożenie systemów zarządzania ruchem, w tym ITS, ERTMS, nawigacji lotniczej (SESAR), kontynuacji programu wdrażania systemów informacji rzecznej (RIS).
- Promocja transportu intermodalnego oraz kombinowanego, jako alternatyw względem transportu lądowego – wykorzystanie potencjału zarówno podmiotów publicznych jak również przedsiębiorstw oraz partnerów społeczno-gospodarczych.
- Sporządzenie analizy możliwości realizacji kolei dużych prędkości i podjęcie decyzji o ewentualnej jej budowie w latach 2020-2030.
- Sporządzenie analizy dotyczącej Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie, rozbudowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych.
Działania do 2030 r.:
- Powiązanie Polski z korytarzami sieci bazowej TEN-T: Bałtyk – Adriatyk oraz Morze Północne – Bałtyk. Podejmowane inwestycje dotyczyć będą wszystkich rodzajów transportu (drogowy, kolejowy, wodny śródlądowy, morski, lotniczy). W szczególności dotyczy to:
- Dokończenia budowy systemu autostrad i dróg szybkiego ruchu;
- Modernizacji sieci kolejowej, w tym trakcji oraz przejazdów kolejowych;
- Odbudowy możliwości transportowych dróg wodnych (parametry IV klasy żeglowności) – na wybranych, uzasadnionych ekonomicznie i ekologicznie odcinkach.
- Rozwój krajowej infrastruktury transportowej o charakterze regionalnym i lokalnym (zwłaszcza w obszarze transportu drogowego i kolejowego oraz w ograniczonym zakresie wodnego śródlądowego), włączającego obszary o słabej dostępności (m.in. obszary wiejskie, przygraniczne i peryferyjne) w procesy gospodarcze i rozwojowe.
- Powiązanie lokalnych i regionalnych ośrodków gospodarczych z aglomeracjami, głównymi miastami oraz ich obszarem funkcjonalnym z wykorzystaniem transportu drogowego i kolejowego.
- Dostosowanie istniejącej sieci dróg krajowych do ruchu na terenach miast oraz ich obszarów funkcjonalnych (ruch tranzytowy, wymogi względem ruchu niezmotoryzowanego).
- Wdrożenie systemów informatycznych i telekomunikacyjnych (telematyki transportowej) we wszystkich rodzajach transportu, z uwzględnieniem kosztów oraz potencjalnych zysków (różnych dla poszczególnych gałęzi transportu). W szczególności dotyczy to wdrożenia:
- Inteligentnych Systemów Transportowych (ITS) w miastach i ich obszarach funkcjonalnych;
- Rzecznego Systemu Informacyjnego (RIS) na obszarze Dolnej Odry;
- Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) na głównych trasach.
- Rozwój infrastruktury wspierającej transport intermodalny, w szczególności poprzez:
- Powiązanie portów morskich oraz portów wodnych śródlądowych z lądową siecią transportową (drogową i kolejową);
- Dalszy rozwój potencjału polskich centrów logistycznych – wsparcie unowocześnienia oferowanych usług.
- Wdrożenie systemu wsparcia sektora transportu wodnego śródlądowego w zakresie: modernizacji taboru, rozwoju kompetencji i kadr sektora, tworzenia mechanizmów współpracy podmiotów sektora w świadczeniu usług transportowych.
- Wdrożenie systemu wsparcia sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, powiązania transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalny.
- Przygotowanie niezbędnego systemu integrującego bezzałogowe statki powietrzne z lotnictwem załogowym w cywilnej przestrzeni powietrznej.
Na podstawie: Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju wer. 21.12.2016