Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ilu może być zastępców kierownika USC? Odpowiedź na interpelację

Ilu może być zastępców kierownika USC? Odpowiedź na interpelację fotolia.pl

Ilu zastępców kierownika Urzędu Stanu Cywilnego może zatrudniać gmina? Według MSWiA – nie ma w tej sprawie ograniczeń.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji odpowiedziało na interpelację w tej sprawie poseł Małgorzaty Pępek. W swym wystąpieniu poseł zauważała, że w gminach poniżej 50 tysięcy mieszkańców wójt pełni rolę kierownika urzędu stanu cywilnego i może, ale nie musi zatrudnić kierownika urzędu stanu cywilnego, natomiast jest zobowiązany zatrudnić zastępcę kierownika. Poseł niepokoiła się czy oznacza to, że jest to ograniczenie liczby zastępców, co może nie przystawać do zmieniających się warunków demograficznych, a więc liczby spraw, które załatwia się w USC.

Wyjaśnienia przekazał wiceminister spraw wewnętrznych Tomasz Szymański. Na wstępie podkreślił, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji podziela pogląd, że czynnikiem determinującym liczbę zatrudnianych zastępców kierownika urzędu stanu cywilnego zawsze powinno być rzeczywiste obciążenie pracą. Jak wyjaśniono, art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego kierownikiem urzędu stanu cywilnego jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Równocześnie ustawa nie wyklucza możliwości, a w dużych okręgach rejestracji stanu cywilnego wprowadza obowiązek, zatrudnienia innej osoby na stanowisku kierownika urzędu stanu cywilnego. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 4 i 5 ustawy w okręgach liczących poniżej 50 000 mieszkańców wójt (burmistrz, prezydent miasta) obligatoryjnie zatrudnia zastępcę kierownika USC oraz może zatrudnić inną osobę na stanowisku kierownika urzędu stanu cywilnego, zaś w okręgach liczących powyżej 50 000 mieszkańców wójt (burmistrz, prezydent miasta) obligatoryjnie zatrudnia inną osobę na stanowisku kierownika urzędu stanu cywilnego oraz może zatrudnić zastępcę lub zastępców kierownika urzędu stanu cywilnego.

„Powyższe oznacza, że w małej gminie wójt jest zobowiązany do zatrudnienia zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego oraz może zatrudnić kierownika urzędu stanu cywilnego (tzw. „kierownicy zawodowi”). Przepisy ustawy w odniesieniu do zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego nakładają zatem wyłącznie obowiązek rozumiany w taki sposób, że wymagane jest zatrudnienie co najmniej jednego zastępcy kierownika urzędu stanu cywilnego (jako minimum), natomiast nie stoją na przeszkodzie zatrudnienia większej ich liczby.” – pisze wiceminister w odpowiedzi na interpelację.

Liczba zastępców zależy więc od możliwości organizacyjnych i finansowych gminy i wójt powinien podjąć decyzję w tym zakresie mając na względzie faktyczne potrzeby mieszkańców oraz samego urzędu stanu cywilnego.

„W przypadku wzrostu obciążenia pracą danego urzędu ustawa nie stanowi przeszkody w dostosowaniu liczby zatrudnianych zastępców kierownika urzędu stanu cywilnego.” – skonkludowało ministerstwo.

Interpelacja nr 6403

Odpowiedź z dnia 17 grudnia 2024 r. znak BMP.0713.5.101.2024 

Czw., 26 Gr. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Adrian Pokrywczyński