Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Afera Volkswagena w UOKiK

Afera Volkswagena w UOKiK fotolia.pl

P.o. Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ustosunkował się do wszczętego przez urząd postępowania wyjaśniającego, dotyczącego manipulowania wskaźnikami emisji spalin w samochodach niemieckiego koncernu Volkswagen.

Jak czytamy w odpowiedzi na poselską interpelację dotychczas dokonana analiza przekazanych przez przedsiębiorcę w ramach przedmiotowego postępowania dokumentów wykazała, iż tylko niewielka ilość materiałów reklamowych publikowanych przez Volkswagen Group Polska zawiera informacje dotyczące poziomu emisji tlenków azotu (NOx) przez pojazdy należące do koncernu motoryzacyjnego Volkswagen AG wyposażone w silniki wysokoprężne typu EA 189 o pojemności skokowej 1.2l, 1.6l lub 2.0l.

Pamiętać przy tym należy, iż stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarciu. Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 1 upnpr, praktykę rynkową uznaje się za działanie wprowadzające w błąd, jeżeli działanie to w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął.

Należy również dodać, iż w ramach powyższego postępowania wyjaśniającego Urząd współpracuje w trybie roboczym z Transportowym Dozorem Technicznym.

Z informacji przekazanych przez Volkswagen Group Polska w toku postępowania wyjaśniającego wynika, że koncern Volkswagen przygotował środki techniczne usuwające problem dotyczący pojazdów wyposażonych w silniki diesla typu EA 189 z zainstalowanym oprogramowaniem optymalizującym emisję tlenków azoty (NOx). Przedsiębiorca przekazał również Prezesowi Urzędu harmonogram przeprowadzenia działań naprawczych dla pojazdów poszczególnych marek należących do koncernu Volkswagen AG wyposażonych w silniki wysokoprężne typu EA 189 o pojemności skokowej 1.2l, 1.6l lub 2.0l. Powyższe znajduje potwierdzenie w komunikacie Transportowego Dozoru Technicznego (umieszczonym na stronie internetowej www.tdt.pl), zgodnie z którym w dniu 7 stycznia 2016 r. do Transportowego Dozoru Technicznego trafiło pismo niemieckiej władzy homologacyjnej – KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) z dnia 7 stycznia 2016 r., skierowane do europejskich władz ds. homologacji, z którego wynika, iż:

  • pojazdy wyposażone w silniki EA 189 EU5/6 o pojemności 1.2L zostaną poddane akcji przywoławczej od 39 tygodnia 2016 r.
  • pojazdy wyposażone w silniki EA 189 EU5/6 o pojemności 1.6L zostaną poddane akcji przywoławczej od 22 tygodnia 2016 r.
  • pojazdy wyposażone w silniki EA 189 EU5/6 o pojemności 2.0L zostaną poddane akcji przywoławczej od 9 tygodnia 2016 r.
  • pojazdy wyposażone w silniki EA 189 EU4 o pojemności 2.0L zostaną poddane akcji przywoławczej od 22 tygodnia 2016 r.

Należy podkreślić, iż prezes Urzędu dąży do ustalenia, czy zatwierdzone przez właściwe organy ds. homologacji (w tym Transportowy Dozór Techniczny) działania naprawcze, nie wpłyną w sposób negatywny na istotne z punktu widzenia konsumentów parametry pojazdu np. moc silnika czy zużycie paliwa, a jeżeli wpłyną, to czy konsumentom zostanie przyznana w związku z tym stosowna rekompensata. Czynności weryfikacyjne podejmowane w powyższym zakresie przez prezesa Urzędu realizowane będą stosownie do terminów określonych we wskazanym powyżej harmonogramie działań naprawczych.

Jak podsumowano Prezes Urzędu konsekwentnie podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie, czy polscy konsumenci zostali wprowadzeni działaniami Volkswagen Group Polska w błąd oraz czy ich interesy nie zostały naruszone w trakcie realizacji działań naprawczych.

Pt., 8 Lp. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Marcin Maksymiuk