Drogi lokalne wymagają stałego mechanizmu wsparcia, który nie jest uwarunkowany finansowaniem pochodzącym z budżetu Unii Europejskiej, czy też zmianami w zakresie polityki państwa na szczeblu centralnym.
Taki wniosek płynie ze stanowiska XX Zgromadzenia Ogólnego Związku Powiatów Polskich podjętego w Ossie 1 czerwca br.
Starostowie przypominają w nim treść raportu Najwyższej Izby Kontroli dotyczącego organizacji sieci dróg powiatowych i gminnych. Wynika z niego, że sieć dróg lokalnych w Polsce jest dość słabo rozwinięta, w dodatku charakteryzuje się niską jakością nawierzchni, co negatywnie wyróżnia Polskę na tle innych państw Unii Europejskiej.
Natomiast poprawa tej sytuacji wymaga dużego wysiłku inwestycyjnego, który jest niemożliwy do dokonania wyłącznie w oparciu o środki własne powiatów i gmin wiejskich. Natomiast polityka państwa w zakresie transportu drogowego ostatnich lat skupiała się głównie na inwestycjach w zakresie dróg krajowych. Tymczasem, zgodnie z danymi GUS za 2014 r. takie drogi stanowią jedynie 4,7% wszystkich dróg. Drogi gminne i powiatowe stanowią zaś 88,5% ogólnego kilometrażu dróg.
Samorządowcy stają na stanowisku, że drogi lokalne wymagają stałego mechanizmu wsparcia, który nie jest uwarunkowany finansowaniem pochodzącym z budżetu Unii Europejskiej, czy też zmianami w zakresie polityki państwa na szczeblu centralnym. - Zapewnienie stałego i stabilnego źródła współfinansowania inwestycji na drogach powiatowych przyczyniłoby się do ożywienia regionów o słabym skomunikowaniu, zapewnienie mieszkańcom dostępu do dóbr i usług publicznych oraz podniesienia ich jakość życia – wyjaśnia Ludwik Węgrzyn, prezes Zarządu ZPP, starosta bocheński.
W skali kraju sieć dróg powiatowych nie jest jednorodna. - W zależności od polityki administracji rządowej w stosunku do sieci drogowej przed rokiem 1998, część powiatów otrzymała faktycznie drogi spełniające ustawowe kryteria dróg powiatowych, część zaś – drogi które mają znaczenie wyłącznie dojazdowe i powinny mieć charakter dróg gminnych, czy nawet wewnętrznych – czytamy w stanowisku.
Jednakże dziś obowiązujące przepisy ustawy o drogach publicznych praktycznie uniemożliwiają zmianę kategorii drogi powiatowej na gminną – nawet jeśli jest to w pełni uzasadnione jej charakterem. - Zmiana taka wymaga bowiem zgody gminy, a zgody takiej gminy co do zasady nie wyrażają – dowiadujemy się ze stanowiska.
Dlatego Zgromadzenie Ogólne ZPP wnosi o stworzenie skutecznych mechanizmów zmiany kategorii drogi powiatowej na drogę gminną. - Pozostawienie w gestii powiatów wyłącznie dróg spełniających ustawowe kryteria, pozwoli skoncentrować inwestycje na najistotniejszych z punktu widzenia sieci dróg lokalnych odcinkach – z korzyścią dla obsługi komunikacyjnej – piszą samorządowcy w stanowisku.
Z pełną treścią Stanowiska ZO ZPP można zapoznać się TUTAJ.