Z danych Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej wynika, że tylko 10% śródlądowych dróg wodnych spełnia odpowiednie parametry. W związku z powyższym MGMiŻŚ jest zdeterminowane, żeby stworzyć odpowiednie warunki, które umożliwią odwrócenie tego trendu. Obecnie projektujemy rozwiązania instytucjonalno-prawne, które umożliwią sprawną realizację naszych inwestycyjnych zamierzeń.
Celem przyjętych przez resort założeń jest wskazanie możliwych kierunków rozwoju na śródlądowych drogach wodnych, tak aby stały się one elementem jednolitej i spójnej europejskiej sieci dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym. W przyjętych założeniach wskazano perspektywę czasową do 2020 r. oraz do 2030 r.
Przez terytorium Polski przebiegają trzy szlaki żeglugowe istotne dla integracji europejskiej sieci dróg wodnych tj. szlak E-30, E-40 oraz E-70. Polski odcinek drogi wodnej E-70 dotyczy połączenia Odra – Wisła –Zalew Wiślany. W kontekście przyjętych założeń, celem Ministerstwa jest osiągnięcie na wskazanych szlakach wodnych, w tym na polskim odcinku E-70 co najmniej IV klasy żeglugowej mającej znaczenie międzynarodowe.
Jednocześnie należy zauważyć, że szczegóły inwestycji ( w tym warianty jej lokalizacji, przewidywane koszty i harmonogram prac) będzie możliwie dopiero na etapie studium wykonalności inwestycji, z uwagi na jej stosunkowo krótki okres realizacji.
Reasumując, rozwój śródlądowych dróg wodnych w Polsce, w tym modernizacja polskiego odcinka śródlądowej drogi wodnej E-70 do klasy o znaczeniu międzynarodowym, pozostaje priorytetem Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.