Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

PTZ. Właściwości organizatora publicznego transportu zbiorowego (3). Związek powiatowo-gminny jako organizator publicznego transportu zbiorowego

PTZ. Właściwości organizatora publicznego transportu zbiorowego (3). Związek powiatowo-gminny jako organizator publicznego transportu zbiorowego fotolia.pl

Ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1045), która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2016 r. została wprowadzona możliwość tworzenia związków powiatowo-gminnych, które w przypadku ich utworzenia, w celu realizacji zadań wynikających z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, staną się właściwym organizatorem tegoż transportu na obszarze jednostek je tworzących.

Przewozy organizowane przez związek powiatowo-gminny staną się nowym rodzajem przewozów, odrębnym od przewozów gminnych, powiatowych czy też wojewódzkich.

Wprowadzenie do ustawy o publicznym transporcie zbiorowym nowej kategorii przewozów może okazać się skutecznym rozwiązaniem problemów samorządów, które w obecnym stanie prawnym będą organizatorem przewozów w komunikacji miejskiej. W komunikacji tej nie będzie bowiem obowiązywała rekompensata utraconych przychodów w związku ze stosowaniem ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym ze środków budżetu państwa.

Trzeba jednak pamiętać, że zgodnie z definicją komunikacji miejskiej zawartą w art. 4 ust. 1 pkt 4 za komunikację taką są uważane wyłącznie gminne przewozy pasażerskie wykonywane w granicach administracyjnych miasta albo miasta i gminy, miast, albo miast i gmin sąsiadujących jeżeli zostało zawarte porozumienie lub został utworzony związek międzygminny w celu wspólnej realizacji publicznego transportu zbiorowego.

Na skutek zawarcia związku powiatowo-gminnego przewozy organizowane na terenie jednostek tworzących ten związek uzyskają natomiast charakter przewozów powiatowo-gminnych, które zgodnie z definicją ustawową są przewozami innymi niż przewozy gminne. Skoro zatem komunikacją miejską mogą być tylko przewozy gminne to przewozy organizowane przez związek powiatowo-gminny nie będą objęte wyłączeniem refundacji strat związanych z honorowaniem uprawnień do ulgowych przejazdów środkami komunikacji zbiorowej. 

Źródło: Publiczny transport zbiorowy w pytaniach i odpowiedziach, M. Król, ZPP, Warszawa 2015

Niedz., 3 St. 2016 0 Komentarzy Dodane przez: Rafał Rudka