Obwodnica Krakowa, będąca częścią drogi ekspresowej S52, to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Małopolsce. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w Krakowie wydał decyzję o dopuszczeniu jej do użytkowania tuż przed świętami, co stanowi przełomowy moment dla mieszkańców i kierowców.
Koniec z korkami – tranzyt poza miasto
Nowa trasa ma strategiczne znaczenie dla Krakowa, ponieważ pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta. Oznacza to odciążenie kluczowych arterii na trasach Warszawa–Katowice oraz Warszawa–Zakopane. To nie tylko usprawni ruch w centrum Krakowa, ale także poprawi komfort życia mieszkańców i turystów, jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo na drogach.
Etapowe oddawanie do użytku
Budowa obwodnicy była realizowana etapami na podstawie trzech oddzielnych decyzji Wojewody Małopolskiego. W ciągu roku, od 19 grudnia 2023 r. do 19 grudnia 2024 r., Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał 25 decyzji umożliwiających sukcesywne oddawanie poszczególnych odcinków.
Obwodnica została oficjalnie otwarta dla kierowców 20 grudnia 2024 r. na zasadzie przejezdności. Choć trasa jest już dostępna, na jej terenie wciąż będą prowadzone prace wykończeniowe. Pierwsi kierowcy skorzystali z nowej drogi 23 grudnia.
12,5 km nowoczesnej infrastruktury
Nowa droga ekspresowa ma długość 12,5 km i składa się z dwóch jezdni, każda z trzema pasami ruchu. Inwestycja obejmuje:
- Dwa tunele o długości ponad 650 m i 500 m,
- Cztery węzły drogowe,
- 27 mostów i wiaduktów,
- 4 km murów oporowych.
Oprócz głównej trasy powstało także 33 km dróg lokalnych, które poprawią komunikację między miejscowościami położonymi wzdłuż nowej obwodnicy.
Nowa era dla transportu w Krakowie
Oddanie obwodnicy do użytku to nie tylko duży krok naprzód w zakresie infrastruktury drogowej, ale także istotny impuls dla rozwoju gospodarczego regionu. Poprawa płynności ruchu i zwiększenie bezpieczeństwa to kluczowe korzyści, które odczują zarówno mieszkańcy Krakowa, jak i podróżujący przez Małopolskę.
Źródło: GUNB