Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Pragmatyka zawodowa nauczycieli - opracowano propozycje zmian

Pragmatyka zawodowa nauczycieli - opracowano propozycje zmian fotolia.pl

12 grudnia odbyło się posiedzenie plenarne Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. Przedstawiciele MEN zaproponowali zmiany regulacji i zalecenia w obszarze pragmatyki zawodowej nauczycieli, które zostały wskazane w toku prowadzonych przez Zespół prac.

Zespół ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli został powołany mocą zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej 26 kwietnia 2024 r. W jego pracach uczestniczą przedstawiciele rządu, organizacji samorządowych oraz organizacji związkowych. Na potrzeby wykonywania przez Zespół swoich działań, powołano w jego obszarze szereg grup roboczych, zajmujących się sprawami wynagradzania nauczycieli, awansu zawodowego i oceny pracy nauczycieli, odpowiedzialności dyscyplinarnej, emerytur i świadczeń kompensacyjnych oraz kwalifikacji, kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Grudniowe spotkanie było ostatnim z cyklu 12 posiedzeń odbywających się w ciągu bieżącego roku, w ramach których omawiane były sugestie dotyczące regulacji pragmatyki zawodowej nauczycieli. Jak zadeklarowała minister Barbara Nowacka, udało się wyodrębnić konkretne projekty i rozwiązania wypracowane przez Ministerstwo.

W ten sposób, w pracach legislacyjnych nad nowymi przepisami dotyczącymi pragmatyki zawodowej nauczycieli, uwzględnione zostaną następujące, kluczowe rozwiązania:

  • rozszerzenie uprawnienia do nagrody jubileuszowej dla nauczycieli i wprowadzenie uprawnienia do nagrody po 45 latach pracy (aktualnie najwyższą możliwą do uzyskania jest nagroda po 40 latach pracy w wysokości 250% miesięcznego wynagrodzenia - przyp. red.)
  • wydłużenie o 10 lat uprawnienia do nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych (do 2042 roku) i rozszerzenie grupy nauczycieli uprawnionych do otrzymania takiego świadczenia o m.in. nauczycieli młodzieżowych domów kultury, pałaców młodzieży czy centrów kształcenia ustawicznego, którzy aktualnie są wykluczeni z tego kręgu
  • uregulowanie warunków obliczania i wypłacania wynagrodzenia za doraźne zastępstwa dla wszystkich nauczycieli
  • wyeliminowanie przydzielania doraźnych zastępstw w czasie, kiedy nauczyciel ma realizować "swoje" obowiązkowe zajęcia
  • ujednolicenie przepisów dotyczących odpraw emerytalno-rentowych dla nauczycieli z odprawami przewidzianymi dla pracowników samorządowych; same odprawy mają zaś zostać uregulowane w sposób bardziej korzystny niż dotychczas
  • uregulowanie w przepisach Karty Nauczyciela ochrony przedemerytalnej w jednolity sposób dla nauczycieli zatrudnionych na podstawie umowy na czas nieokreślony oraz na podstawie mianowania
  • przyznanie kwalifikacji do nauczania muzyki i plastyki nauczycielom z przygotowaniem pedagogicznym, którzy ukończyli dowolne studia wyższe, zaś wcześniej stali się absolwentami odpowiednio szkoły muzycznej czy liceum plastycznego
  • ujednolicenie pensum nauczycieli kształcenia zawodowego do 18 godzin tygodniowo, niezależnie od rodzaju prowadzonych zajęć

Dalsze rezultaty wypracowania stanowisk i przeprowadzonych rozmów poznamy w przyszłości.

Źródło: MEN 

Czw., 26 Gr. 2024 0 Komentarzy Dodane przez: Piotr Majoch