Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

ZGWL negatywnie o obniżeniu stawek za zajęcia pasa drogowego

ZGWL negatywnie o obniżeniu stawek za zajęcia pasa drogowego fotolia.pl

Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego wyraża dezaprobatę wobec projektu ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych.

Przedmiotem projektowanej zmiany jest wprowadzenie maksymalnych stawek opłat za zajęcie pasa drogowego w odniesieniu d obiektów i infrastruktury telekomunikacyjnej, jakie ograny stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą wprowadzić drogą uchwały dla dróg, których ich jednostka jest zarządcą. W obecnym stanie prawnym taka stawka za umieszczenie urządzeń infrastruktury drogowej sięga 200 zł. Za prowadzenie robót jest to 20 zł.

Projekt przewiduje natomiast preferencyjne obniżenie górnych granic opłat w stosunku do urządzeń infrastruktury do 20 zł i 0,20 zł w stosunku do opłat za prowadzenie robót. Takie minimalizowanie kosztów ma zachęcić inwestorów do budowania tej infrastruktury z wykorzystaniem dostępnych środków unijnych i wyeliminować tym samym białe plamy na mapie obszarów kraju pozbawianych dostępu do Internetu.

Budzi to jednak wielorakiego rodzaju sprzeciwy środowisk samorządu gminnego.

- O ile samą ideę rozwoju sieci telekomunikacyjnych i rozpowszechnianie dostępu do szybkiego Internetu należy ocenić pozytywnie, o tyle należy zwrócić uwagę, że podejmowane w tym celu środki kolejny raz są realizowane wyłącznie wysiłkiem finansowym gmin – czytamy w stanowisku Zarządu Gmin Województwa Lubuskiego (ZGWL) z 21 października br.

Projektowana zmiana nie przewiduje bowiem żadnej dywersyfikacji w zakresie ponoszenia kosztów obniżenia stawek opłat, albowiem te w całości pokryją tylko gminy. Ustawa nie przewiduje także innych działań, poza obniżeniem omawianych opłat, które przyczyniłyby się do aktywizacji inwestorów w zakresie budowy sieci informatycznych, jak np. ulgi, czy dotacje.

- Kolejnym aspektem pomijanym przez projektodawców jest zawężanie problematyki wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego wyłącznie do kwestii rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej, podczas gdy od wielu lat prowadzona jest szeroka dyskusja nad zmniejszeniem stawek opłat za zajęcie pasa drogowego na rzecz rozwoju innych rodzajów infrastruktury, jak chociażby wodociągowej i kanalizacyjnej. Ich rozbudowa jest dla gmin zadaniem priorytetowym i jednocześnie najbardziej kosztownym – tłumaczy Wadim Tyszkiewicz, prezes ZGWL.

Zauważa on też, że do chwili obecnej nie podjęto żadnej inicjatywy ustawodawczej mającej na celu zmniejszenie kosztów budowy i utrzymania infrastruktury wodociągowo - kanalizacyjnej poprzez właśnie zmniejszenie maksymalnych stawek opłat za zajęcie pasa drogowego, co niewątpliwie również przyczyniłoby się do zintensyfikowania i przyspieszenia inwestycji w tym zakresie.

W takim układzie wprowadzenie ustawowego mechanizmu preferującego infrastrukturę telekomunikacyjną, burzy dotychczasowy sprawiedliwy sposób różnicowania stawek przez organy stanowiące jst.

Sob., 31 Prn. 2015 0 Komentarzy Dodane przez: Sylwia Cyrankiewicz-Gortyńska