Kraków i Warszawa zostały połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała ważny fragment Północnej Obwodnicy Krakowa – drogi ekspresowej S52, ułatwiającej przejazd północną częścią miasta. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła 23 grudnia 2024 r. do ruchu 25 km nowych tras, które w istotny sposób poprawią transportowy szkielet regionu. To najważniejsza inwestycja drogowa w tym roku.
S7 Widoma – Północna Obwodnica Krakowa
Oddanie 13,3 km trasy S7 między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa. Oba ośrodki połączy 270 km nowoczesnej trasy S7.
Budowa tej drogi nie jest jeszcze w pełni ukończona. Wzdłuż trasy pozostają do wykonania m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Zakończenie prac na tym odcinku jest planowane wiosną przyszłego roku. Skomunikowanie S7 z S52 zapewni łącznica, która do czasu ukończenia prac w obrębie węzła Mistrzejowice będzie obsługiwała ruch w obu kierunkach. Do końca 2025 r. GDDKiA planuje udostępnić kolejny odcinek S7, między węzłami Grębałów i Nowa Huta. W połowie 2026 r. skończy się budowa Mistrzejowice, a tym samym domknięty zostanie krakowski ring drogowy. Trasa S7 to nowoczesna, dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą na trzeci pas. W ramach zadania powstało 19 zbiorników retencyjnych.
Droga ekspresowa S7 otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Koszt prac to ponad 1,7 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.
S52 Północna Obwodnica Krakowa
Udostępniony do ruchu wschodni odcinek Północnej Obwodnicy Krakowa o długości 12,3 km to fragment drogi ekspresowej S52, która docelowo połączy Cieszyn i Kraków. Nowa trasa biegnie wzdłuż północnych granic Krakowa, łącząc się na węźle Zielonki z Trasą Wolbromską, na węźle Węgrzce z Al. 29 Listopada, a poprzez węzeł Batowice z nowohuckimi Mistrzejowicami. Obwodnica ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku.
W ramach inwestycji powstały dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m). Są to jedne z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Poza standardowymi elementami, jak czujniki dymu i ciepła, 114 kamerami zwykłymi i termowizyjnymi oraz 42 wentylatorami, zamontowano w nim również system automatycznego gaszenia pożaru. To dziś jedyne tego rodzaju rozwiązania w Polsce.
Na trasie obwodnicy powstała też prawie 570 m estakada, biegnąca nad ul. Krakowską w Bosutowie i potokiem Sudół Dominikański. Jezdnia estakady biegnie w niektórych miejscach prawie 13 metrów nad poziomem terenu. Obwodnica jest połączona z innymi drogami poprzez trzy nowe węzły: Zielonki (z Trasą Wolbromską), Węgrzce (z Al. 29 Listopada) i Batowice (z Os. Piastów i Batowicami). Powstało też 20 km dróg dojazdowych.
Na trasie powstało 27 mostów, wiaduktów i estakad o łącznej długości prawie 1,9 km, mury oporowe o długości ponad 4,4 km. Wzdłuż trasy powstały 23 zbiorniki retencyjne.
Budowa nowej drogi była skomplikowanym przedsięwzięciem inżynieryjnym, prawie ¼ długości trasy biegnie w tunelach, po wiaduktach i estakadach. Aby właściwie przygotować drogę, niezbędne były wzmocnienia gruntu. W niektórych miejscach wbijano specjalne pale na głębokość nawet 30 m. Na trasie występuje ponad 100 m różnica poziomów, co dla inżynierów projektujących trasę było dużym wyzwaniem na etapie projektowania, a potem budowy drogi.
Trasa S52 otrzymała 789,6 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Koszt prac to ok. 1,4 mld zł. Odcinek wybudowało konsorcjum Gulermak (lider), Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt oraz Mosty Łódź.
Źródło: MI