Zgodnie z przepisami obecnie obowiązującymi do końca ubiegłego roku diagnosta stwierdzał pozytywny wynik badania poprzez uczynienie odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym badanego pojazdu. Od 1 stycznia dodatkowo wydawane jest zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym. Jest ono analogiem świadectwa zdatności do ruchu drogowego przewidzianego przez ostatnie przepisy wspólnotowe.
Świadectwo takie będzie musiało zawierać co najmniej:
1) numer identyfikacyjny pojazdu (numer VIN lub numer podwozia);
2) numer rejestracyjny pojazdu i oznaczenie kraju rejestracji pojazdu;
3) miejsce i datę badania;
4) odczyt licznika przebiegu w momencie badania, jeżeli dane są dostępne;
5) kategorię pojazdu, jeżeli dane są dostępne;
6) zidentyfikowane usterki i ich kategorie;
7) wynik badania zdatności do ruchu drogowego;
8) datę następnego badania zdatności do ruchu drogowego lub datę wygaśnięcia aktualnego świadectwa, jeżeli nie podano tej informacji w inny sposób;
9) nazwę organu kontrolnego lub stacji kontroli pojazdów i podpis lub symbol identyfikacyjny diagnosty, który przeprowadził badanie.
Od dnia 20 maja 2018 roku stacje kontrole pojazdów będą zobowiązane przekazywać informacje zawarte w wystawionych świadectwach zdatności do ruchu drogowego, przy czym najpóźniej 20 maja 2021 roku musi to następować drogą elektroniczną. Przekazane dane mają być gromadzone i przechowywane w bazie danych.
Informacja o wyniku badania zdatności do ruchu drogowego ma być niezwłocznie przekazywane lub udostępniane drogą elektroniczną organom odpowiedzialnym za rejestrację pojazdu – czyli w polskich warunkach starostom. Informacja taka ma umożliwić ewentualne wyciągnięcie sankcji wobec właścicieli pojazdów, którzy zaniedbali obowiązku poddania pojazdu badaniom technicznym.
Przynajmniej część informacji dotyczących poprzedniego badania technicznego będzie dostępna diagnoście przeprowadzającemu kolejne badanie techniczne. Dotyczy to w szczególności stwierdzonego poprzednio stanu licznika. Warto dodać, że dyrektywa wymaga aby poszczególne kraje ustaliły skuteczne, proporcjonalne, odstraszające i niedyskryminująca sankcje za manipulacje mechanizmem drogomierza w celu zmniejszenia lub zafałszowania przebiegu pojazdu.