Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zmiany w Prawie o ruchu drogowym

Zmiany w Prawie o ruchu drogowym fotolia.pl

W dniu 27 listopada br. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 17 października 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ta, wprowadzająca zmiany w ośmiu aktach prawnych, ma na celu jednoczesne zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz poprawę mobilności młodych osób, co ma przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu. W uzasadnieniu zmian podkreślono również zamiar ograniczenia deficytu kierowców zawodowych, przy jednoczesnym zachowaniu harmonizacji z prawem Unii Europejskiej. 

Nowe zasady bezpieczeństwa dla nieletnich uczestników ruchu 

Ustawa wprowadza zaostrzone przepisy dotyczące bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg oraz urządzeń transportu osobistego:

  • Kierujący rowerem, rowerem z napędem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego, który nie ukończył 16 roku życia, będzie miał obowiązek używania kasku ochronnego odpowiadającego właściwym warunkom technicznym.
  • Dziecko w wieku do 7 lat będzie mogło być przewożone na rowerze lub rowerze z napędem wyłącznie w kasku oraz na dodatkowym, bezpiecznym siodełku lub w foteliku rowerowym spełniającym właściwe warunki techniczne.
  • Wprowadzony zostaje zakaz dopuszczania dziecka w wieku do 13 lat do kierowania hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego na drodze. Wyjątek stanowi strefa zamieszkania, gdzie kierowanie jest możliwe, ale wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. 

Nowe przesłanki zatrzymania prawa jazdy i zmiany dla młodych kierowców 

Wprowadzona nowelizacja zaostrza również sankcje dla kierowców za niebezpieczne przekraczanie prędkości oraz modyfikuje warunki uzyskiwania uprawnień:

  • Dodana zostaje nowa przesłanka zatrzymania prawa jazdy, jaką jest kierowanie pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym.
  • Wprowadzona zostaje możliwość wydawania prawa jazdy kategorii B osobom, które osiągnęły wiek 17 lat i uzyskały pisemną zgodę rodziców lub opiekunów. Ma to na celu zwiększenie mobilności młodych osób.
  • Przepisy dotyczące okresu próbnego dla osób, które po raz pierwszy uzyskały prawo jazdy kategorii B, zostały zmodyfikowane. 

Zmiany dotyczące transportu zawodowego, flotowego i zarządzania ruchem 

Ustawa wprowadza również regulacje ułatwiające funkcjonowanie różnych sektorów transportu:

  • Obniżony zostaje minimalny wiek kierowcy zawodowego prowadzącego pojazd (wymagane prawo jazdy kategorii D i D+E lub D1, D1+E) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, co ma ograniczyć deficyt w tym zawodzie.
  • Umożliwiono prowadzenie szkoleń dla kierowców wykonujących przewóz drogowy przez branżowe centrum umiejętności.
  • Ciągniki Rolnicze: Zwiększono dopuszczalną prędkość ciągników rolniczych (również z przyczepą) z 30 km/h do 40 km/h.
  • Umożliwiono poruszanie się pojazdu zespołu ratownictwa medycznego po wyznaczonych pasach ruchu dla autobusów. Ponadto, przedłużono do 31 grudnia 2027 r. możliwość poruszania się po pasach autobusowych pojazdów elektrycznych i pojazdów napędzanych wodorem.
  • Dopuszczono przejazd kolumny pojazdów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w skład której wchodzi maksymalnie 10 pojazdów (wcześniej 5), bez konieczności uzyskania wojskowego zezwolenia na przejazd drogowy. 

Zmiany administracyjne 

W zakresie administracyjnym ustawa dookreśla przepisy dotyczące gromadzonych danych w centralnej ewidencji kierowców oraz ujednolica przesłanki i rozszerza uprawnienia starosty w zakresie zatrzymywania i cofania uprawnień do prowadzenia pojazdów. Ponadto, skład Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego został uzupełniony o przedstawiciela Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Źródło: prezydent.pl

Czw., 27 Lst. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś