Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

PLK i CPK zbudują węzeł nowej generacji we Wrocławiu

PLK i CPK zbudują węzeł nowej generacji we Wrocławiu fot.pixabay

Wrocław stoi u progu największej kolejowej metamorfozy od dekad. 17 listopada 2025 r. PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Centralny Port Komunikacyjny podpisały porozumienie, które wyznacza kierunek rozwoju całego węzła kolejowego. Wspólne inwestycje obu podmiotów mają przekształcić dolnośląską stolicę w bezkolizyjny węzeł nowej generacji, zdolny obsłużyć szybkie pociągi dalekobieżne, rosnącą liczbę połączeń regionalnych oraz transport towarowy.

Jak podkreśla wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, Wrocław jest kluczowym punktem na mapie przyszłej sieci kolei dużych prędkości. — Budowa nowoczesnych węzłów kolejowych, takich jak Wrocław, to fundament sukcesu programu KDP. To inwestycja, która jednocześnie zmienia codzienne podróże mieszkańców i pozycję Dolnego Śląska na kolejowej mapie Europy — stwierdził.

KDP wjedzie do centrum miasta

Porozumienie zakłada doprowadzenie do 2035 r. kolei dużych prędkości do stacji Wrocław Główny. Pociągi KDP wjadą do miasta od strony Jelcza-Laskowic i Brochowa, a następnie będą obsługiwane przy najdłuższych peronach centralnej stacji. To rozwiązanie, które ma zagwarantować szybkie przesiadki na połączenia regionalne i międzywojewódzkie oraz pełną integrację z miejskim transportem.

Planowanie inwestycji CPK w ścisłej współpracy z infrastrukturą zarządzaną przez PKP PLK ma znaczenie nie tylko dla pasażerów dalekobieżnych. To także szansa na rozwój kolei aglomeracyjnej i regionalnej, która z roku na rok zyskuje na popularności.

Ułatwienia dla mieszkańców i miasta

PLK zapowiada również działania bezpośrednio odpowiadające na potrzeby wrocławian. Jednym z nich będzie wyniesienie na wiadukt odcinka linii Wrocław – Sobótka – Świdnica nad ul. Buforową. Dzięki temu magistrat będzie mógł zbudować tramwaj na Jagodno bez żadnych skrzyżowań z torami kolejowymi. Efekt? Większe bezpieczeństwo, sprawniejsza komunikacja miejska i lepsze połączenia z południową częścią aglomeracji.

Mieszkańcy Maślic mogą z kolei liczyć na nowy przystanek kolejowy, którego budowa planowana jest we współpracy miasta z PKP PLK. Położony w pobliżu przyszłej pętli tramwajowej, ma poprawić dostęp do kolei w tej dynamicznie rozwijającej się części Wrocławia.

Inwestycje na dużą skalę

Do końca 2034 r. PLK planuje odpowiedzieć na najważniejsze wyzwania związane z rozwojem transportu w regionie. Jeszcze w tym roku spółka ogłosi przetarg na przebudowę linii Psie Pole – Sołtysowice. Projekt finansowany z programu FENiKS zwiększy przepustowość do Oleśnicy i Trzebnicy, co umożliwi uruchamianie kolejnych połączeń aglomeracyjnych.

Ogromne znaczenie dla układu transportowego miasta będzie miała także modernizacja towarowej obwodnicy Wrocławia. Usprawni ona zarówno ruch regionalny, jak i dalekobieżny, a w przyszłości pozwoli na sprawne wprowadzenie linii KDP.

Powrót Świebodzkiego

Po latach przerwy do życia wróci również stacja Wrocław Świebodzki. Od 2029 r. mają z niej ruszać pociągi w stronę Środy Śląskiej, Wołowa i Kątów Wrocławskich, a docelowo także do Trzebnicy, Rawicza i Oleśnicy. Stacja – dziś kultowe miejsce na mapie miasta – w trakcie przebudowy całego węzła przejmie kluczową rolę w obsłudze ruchu pasażerskiego.

Kolej towarowa zyska nową przepustowość

Ważną częścią zmian jest także poprawa warunków dla przewozów towarowych. Budowa linii CPK nr 86 w kierunku Bierutowa pozwoli oddzielić ruch ciężkich składów od pociągów pasażerskich. Zwiększy to możliwości transportowe na trasach prowadzących do portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz w stronę Czech – a to bezpośrednio przełoży się na rozwój gospodarczy Dolnego Śląska.

Węzeł gotowy na przyszłość

Dzięki inwestycjom PLK i CPK wrocławski węzeł kolejowy będzie gotowy na rosnącą liczbę pociągów, wprowadzenie kolei dużych prędkości oraz budowę cyklicznego, stabilnego rozkładu jazdy. Priorytetem jest wdrożenie bezkolizyjnego i kierunkowego prowadzenia ruchu, które pozwoli w pełni zintegrować kolej z komunikacją miejską i zapewni pasażerom sprawne przesiadki.

Przed Wrocławiem czas wielkiej modernizacji, która zmieni sposób podróżowania po Dolnym Śląsku i otworzy region na nowe możliwości transportowe w skali krajowej i europejskiej.

Źródło: MI

Śr., 19 Lst. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Sekuła