Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Ruch ciężarowy zniknie z centrum. Końskie rozpoczynają budowę obwodnicy

Ruch ciężarowy zniknie z centrum. Końskie rozpoczynają budowę obwodnicy fot.canva

Do końca 2027 roku ma powstać pierwszy fragment północnej obwodnicy Końskich. W czwartek (06.11.2025 r.) podpisano umowę z wykonawcą inwestycji, którą zrealizuje kielecka firma SALTOR. To początek długo oczekiwanego projektu, mającego poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu w mieście oraz zwiększyć dostępność terenów przemysłowych.

Przedsięwzięcie prowadzone jest przez Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich, a jego koszt szacowany się na blisko 26 milionów złotych. Odcinek powstanie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 749 i obejmie około 2 kilometry nowej trasy, rozpoczynającej się w miejscowości Kornica, a kończącej w Młynku Nieświńskim. Docelowo łączna długość obwodnicy ma wynosić około 6 kilometrów, łącząc północne rejony miasta z głównymi ciągami komunikacyjnymi regionu.

Jak podkreślają władze samorządowe, obwodnica ma kluczowe znaczenie dla poprawy organizacji ruchu w Końskich. Obecnie przez śródmieście przebiega znaczny strumień samochodów ciężarowych, które mają trudności z poruszaniem się wąskimi ulicami o ostrych skrzyżowaniach. Nowa trasa pozwoli wyprowadzić ten ruch poza centrum, co przyczyni się do zmniejszenia hałasu, ograniczenia emisji spalin i zwiększenia komfortu życia mieszkańców.

Burmistrz Końskich - Krzysztof Obratański wskazał, że inwestycja nie tylko usprawni komunikację, lecz również wzmocni potencjał gospodarczy miasta. Zdaniem włodarza obwodnica stworzy dogodny dostęp do terenów inwestycyjnych i przemysłowych, a tym samym stanie się impulsem rozwojowym dla lokalnej gospodarki.

Budowany fragment będzie drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), co oznacza jej wysoki standard techniczny oraz przystosowanie do ruchu pojazdów ciężarowych. Na początku i końcu odcinka zaplanowano ronda, które mają usprawnić włączanie się do ruchu i poprawić bezpieczeństwo kierowców. Projekt przewiduje również dodatkowe jezdnie służące obsłudze przyległych terenów, a także rozbudowaną infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów. Wzdłuż drogi powstanie ścieżka rowerowa łącząca się z trasami przy rondzie wschodnim, a także chodniki i przejścia dla pieszych w rejonie skrzyżowań. Dzięki temu nowa inwestycja ma służyć nie tylko kierowcom, ale wszystkim użytkownikom przestrzeni publicznej.

Władze województwa zapowiadają, że po zakończeniu pierwszego etapu planowane jest jak najszybsze ogłoszenie przetargu na drugą część obwodnicy, która domknie północny układ komunikacyjny Końskich. Andrzej Bętkowski, przewodniczący Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego, podkreślił, że pełna obwodnica jest niezbędna dla poprawy jakości życia mieszkańców. Jego zdaniem, realizacja całej trasy pozwoli znacząco ograniczyć uciążliwości związane z ruchem samochodowym w centrum, zwiększy bezpieczeństwo pieszych oraz poprawi warunki dla lokalnego transportu publicznego.

Zgodnie z harmonogramem, roboty budowlane mają potrwać do końca 2027 r. Władze miasta i województwa liczą, że realizacja tej inwestycji nie tylko poprawi codzienne warunki ruchu, ale także zwiększy atrakcyjność Końskich jako miejsca przyjaznego inwestorom i mieszkańcom. Budowa obwodnicy jest kolejnym etapem w kierunku zrównoważonego rozwoju transportu i poprawy jakości życia w regionie świętokrzyskim.

Śr., 12 Lst. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Mateusz Jabłoński