Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Stargardu w ciągu drogi krajowej nr 20. Tym samym projekt realizowany w formule „Projektuj i buduj” wchodzi w etap robót terenowych. Nowa trasa o długości 4,5 km ma być gotowa w drugiej połowie 2027 roku.
Pierwsze prace jeszcze w tym roku
Umowę o wartości 76 mln zł z wykonawcą – firmą Strabag – podpisano 31 lipca 2024 r. Po 10 miesiącach przygotowywania projektu budowlanego inwestor złożył wniosek o decyzję ZRID, która została wydana wyjątkowo sprawnie, w zaledwie niecałe pół roku wraz z ponowną oceną oddziaływania na środowisko.
W grudniu wykonawcy zostanie przekazany plac budowy, co umożliwi rozpoczęcie pierwszych prac. Zasadnicze roboty ruszą wiosną przyszłego roku, po zakończeniu okresu zimowego. Na półmetku są również badania archeologiczne prowadzone na terenie inwestycji.
Procedura odszkodowawcza dla właścicieli nieruchomości
Wydanie ZRID otwiera równocześnie proces wypłaty odszkodowań za tereny przejęte pod inwestycję. Rzeczoznawcy powołani przez Wojewodę Zachodniopomorskiego przygotują operaty szacunkowe, a po ich zatwierdzeniu wydana zostanie decyzja odszkodowawcza. Wypłaty środków dla właścicieli przeprowadzi GDDKiA.
Ostatnia droga krajowa znika z centrum Stargardu
Choć kierowcy od lat omijają miasto dzięki drodze ekspresowej S10, przez Stargard wciąż biegnie DK20 – obciążona tranzytem, skrzyżowaniami i licznymi przejściami dla pieszych. Nowa obwodnica wyprowadzi ruch ciężki poza zabudowę, zmniejszając hałas oraz poprawiając bezpieczeństwo mieszkańców.
Trasa skróci także dystans przejazdu. Obecnie odcinek DK20 przez miasto liczy 7,4 km, podczas gdy nowa obwodnica będzie krótsza o blisko 3 km. Dzięki omijaniu ograniczeń prędkości i skrzyżowań czas przejazdu skróci się nawet czterokrotnie.
Przebieg trasy na wschód od miasta
Obwodnica będzie jednojezdniową drogą klasy GP. Rozpocznie się na węźle Stargard Wschód (S10/DK20), a następnie poprowadzi na północ. W ramach inwestycji powstanie m.in.:
- zatoka do kontroli Inspekcji Transportu Drogowego,
- wiadukt nad obwodnicą w ciągu drogi gminnej,
- most nad doliną rzeki Krąpiel połączony z przejściem dla zwierząt,
- wiadukt nad drogą powiatową Strachocin–Sułkowo,
- przejście nad linią kolejową nr 202 Stargard–Gdańsk.
Trasa włączy się ponownie w DK20 około 500 m za granicą Stargardu.
Nowe obwodnice na Pomorzu Zachodnim
W województwie zachodniopomorskim trwają intensywne prace nad kolejnymi inwestycjami drogowymi. Do ruchu oddano już obwodnicę Gryfina (DK31) oraz obwodnicę Szczecinka (DK20). W budowie znajdują się obwodnice Szwecji, Wałcza, Rusinowa i Kołbaskowa. Podpisano także umowę na obwodnicę Złocieńca, gdzie trwają prace projektowe.
Dla obwodnicy Człopy (DK22) trwa przetarg na aktualizację dokumentacji po uchyleniu wcześniejszej decyzji środowiskowej.
Źródło: GDDKiA