Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wydał postanowienie w sprawie odrzucenia skargi przedsiębiorcy prowadzącego stację kontroli pojazdów w przedmiocie postanowienia starosty i podtrzymującego postanowienia samorządowego kolegium odwoławczego w przedmiocie kontynuować czynności kontroli. Treść tego orzeczenia jest szczególnie ważna dla organów prowadzących kontrole przedsiębiorców.
W uzasadnieniu postanowienia Sąd stwierdził, że odesłanie do stosowania w zakresie nieuregulowanym w postępowaniach kontrolnych przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie daje podstaw do nadania im charakteru prawnego postępowania administracyjnego. Nie można zatem tylko z przyznania prawa zażalenia od postanowienia wyprowadzić dopuszczalności drogi przed sądem administracyjnym. Dalej wskazano, że postanowienia wydane w postępowaniu kontrolnym z uwagi na odrębny przedmiot od przedmiotu postępowania administracyjnego nie podlegają zaskarżeniu na podstawie art. 3 § 2 pkt 2 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjunymi. Możliwość objęcia kognicją sądów administracyjnych aktów wydanych na podstawie przepisów szczególnych, do których nie odnoszą się warunki określone w art. 3 § 2, przewiduje art. 3 § 3 ustawy. Wymaga to jednak regulacji w przepisie szczególnym właściwości sądów administracyjnych. Pomijając odrębność przedmiotu postępowania kontrolnego uregulowanego w Prawie o ruchu drogowym od postępowania kontrolnego uregulowanego w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej, to zarówno Prawie o ruchu, jak i ustawa o swobodzie działalności gospodarczej nie stanowi o właściwości sądów administracyjnych do kontroli i stosowania środków wobec postanowień wydawanych w postępowaniu kontrolnym, w tym postanowienia o kontynuowaniu czynności kontrolnych.
Postanowienie WSA w Poznaniu z dnia 28 czerwca 2012 r. sygn. IV SA/Po 129/12
Źródło: Orzecznictwo NSA
Komentarz redakcji: Postanowienie ma charakter raczej jednostkowy. We wcześniejszych orzeczeniach sądy administracyjne nie kwestionowały możliwości kontroli postanowień wydanych w związku z wniesieniem przez przedsiębiorcę sprzeciwu. Tak przykładowo Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 5 maja 2010 r. V SA/Wa 188/10, w uzasadnieniu którego Sąd stwierdził, że kontrola Sądu sprowadza się do badania legalności zaskarżonego aktu na datę jego wydania. Oznacza to, że pomimo zakończenia postępowania kontrolnego, w toku którego doszło do wydania zaskarżonego postanowienia Sąd uprawniony był nadal do rozstrzygania sprawy. Zaskarżone postanowienie dotyczyło legalizacji działań kontrolnych w myśl art. 84 c ust. 9 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Działań zakończonych dokumentem - Wynikiem Kontroli nadal wywierającym określone skutki prawne dla skarżącego.
Być może wydane na wstępie orzeczenie odwróci tę tendencję.