Wojewoda: Tworząc regulamin wynagradzania nauczycieli, nie można decydować o tym, co zostało już ustalone mocą ustawy.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego wpisuje się w obszerny zbiór urzędowych aktów poświęconych problematyce tworzenia regulaminów wynagradzania nauczycieli. Choć zakres upoważnienia, na podstawie którego takie regulaminy powstają, został dość jasno wskazany w treści art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela, niektóre regulacje wydają się organom prowadzącym niejasne, zaś sami tworzący regulaminy niejednokrotnie nie rozumieją samych zasad tego zadania.
W opisywanym rozstrzygnięciu nadzorczym, za poważny błąd uznane zostało zdefiniowanie przez organ tego, co zostało już zdefiniowane. Załącznik do uchwały w sprawie regulaminu uregulował czas, od którego dany nauczyciel uzyskuje prawo do dodatku w związku z powierzeniem mu szczególnej funkcji lub stanowiska kierowniczego - co więcej, zrobił to nieprawidłowo. Karta Nauczyciela już tę sprawę uregulowała, a w związku z tym, że stanowi ustawę, pozycja takiej definicji jest niepodważalna. Jak zauważył Wojewoda, skoro dana ustawa reguluje dane kwestie w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, nielogicznym byłoby przyjęcie, że jakikolwiek podmiot ma prawo do regulowania ich niejako "po swojemu". Naruszeniem zasady hierarchiczności źródeł prawa jest zatem nie tylko modyfikowaniem ustawowych ustaleń, lecz również powtarzanie ich bez żadnego uzasadnienia prawnego. Zakres możliwości organu ustalającego regulamin wynagradzania stanowi upoważnienie ustawowe, które trzeba interpretować ściśle. Skoro czegoś w nim nie ma - nie istnieje możliwość określania tego w treści uchwały. To z pozoru prosta zasada, jednak wciąż wyrasta z niej wiele wątpliwości i mnożących się błędów.
Wojewoda podjął jedyną możliwą decyzję związaną z rażącym naruszeniem prawa przez organ, stwierdzając nieważność badanego aktu.
Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z 27 grudnia 2024 r. (sygn. NPII.4131.1.987.2024)