Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Skutki szkolenia po zdobyciu 24 punktów karnych

Skutki szkolenia po zdobyciu 24 punktów karnych fotolia.pl

Nie może budzić wątpliwości, że przepis art. 114 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym nie pozostawia żadnych wątpliwości, że późniejsze, już po uzyskaniu 24 punktów karnych uczestniczenie w szkoleniu, o jakim mowa w art. 130 ust. 3 ustawy pozostaje bez wpływu na obowiązek poddania się kontrolnemu sprawdzeniu kwalifikacji.

 wyrok WSA w Kielcach z 20 września 2012 roku, sygn. II SA/Ke 515/12, nieprawomocne

W świetle obowiązujących przepisów Prawa o ruchu drogowym policja prowadzi ewidencję kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego. Określonemu naruszeniu przypisuje się odpowiednią liczbę punktów w skali od 0 do 10 i wpisuje się do tej ewidencji. Kontrolnemu sprawdzeniu kwalifikacji podlega osoba posiadająca uprawnienie do kierowania pojazdem, skierowana decyzją starosty na wniosek komendanta wojewódzkiego Policji, w razie przekroczenia 24 punktów (art. 114 ust. 1 pkt 1 lit. b). Kierowca wpisany do ewidencji może jednak na własny koszt uczestniczyć w szkoleniu, którego odbycie spowoduje zmniejszenie liczby punktów za naruszenie przepisów ruchu drogowego (art. 130 ust. 3).

Akt wykonawczy (w czasie rozpatrywania sprawy było to rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 grudnia 2002 roku w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego, obecnie jest to rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 25 kwietnia 2012 roku w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego w zasadzie powielające w interesującym nas zakresie dawne regulacje) precyzuje, jednak, że odbycie szkolenia nie powoduje zmniejszenia liczby punktów otrzymanych za naruszenia przepisów ruchu drogowego wobec osoby, która przed jego rozpoczęciem dopuściła się naruszeń, za które suma punktów ostatecznych i wpisanych tymczasowo przekroczyła 24.

W stanie faktycznym będącym podstawą wyroku w stosunku do strony została wydana pierwszoinstancyjna decyzja kierująca ją na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji w związku z przekroczeniem liczby 24 punktów. Strona złożyła odwołanie i przed wydaniem decyzji przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze odbyła szkolenie umożliwiające zmniejszenie liczby punktów i przedłożyła zaświadczenie o tym fakcie w ramach postępowania dowodowego. W tej sytuacji organ odwoławczy wskazał, że co prawda nie jest uprawniony do usuwania punktów z ewidencji kierowców, jednakże w toku postępowania ma możliwość przeprowadzenia przeciwdowodu przeciwko treści dokumentu urzędowego – zaświadczenia ze wspomnianej ewidencji. Skoro strona przedłożyła dokument potwierdzający odbycie szkolenia zmniejszającego liczbę punktów, to organ jest obowiązany fakt ten uwzględnić wobec faktu, że niemożność odliczenia punktów po uzyskaniu 24 nie wynika z przepisów ustawy. Swoje stanowisko poparł wyrokami sądów administracyjnych odmawiających zastosowania wynikającego z rozporządzenia ograniczenia możliwości odbycia szkolenia – jako sprzecznego z Konstytucją i delegacją ustawową. W tej sytuacji SKO uchyliło decyzję starosty.

Skargę na powyższą decyzję złożył prokurator. Rozpatrując sprawę WSA stwierdził, że zapis zawarty w art. 114 ust.1 pkt b Prawa o ruchu drogowym, a zwłaszcza użyte w nim sformułowanie "podlega", nie budzi żadnych wątpliwości co do obligatoryjnego charakteru poddania się kontrolnemu sprawdzeniu kwalifikacji przez kierowcę, któremu przypisano 24 punkty za naruszenie przepisów ruchu drogowego na podstawie art. 130 ust. 1 ustawy. Zdaniem Sądu prawidłowa wykładnia wskazuje na to, że po uzyskaniu 24 punktów karnych kierowca, chcąc zachować uprawnienie do kierowania pojazdami nie może uniknąć kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji, aby zaś dobrowolne odbycie przez niego szkolenia mogło zmniejszyć ilość uzyskanych przez niego punktów karnych, musi się ono odbyć przed przekroczeniem tej dopuszczalnej ilości punktów. Inna wykładnia tych przepisów skutkowałaby tym, że to od kierowcy byłoby uzależnione, czy Starosta ma możliwość wydania decyzji o jakiej mowa w art. 114 ustawy pomimo, że przepis ten w sposób kategoryczny i jednoznaczny określa, że: „Kontrolnemu sprawdzeniu kwalifikacji podlega osoba posiadająca uprawnienie do kierowania pojazdem na wniosek komendanta wojewódzkiego Policji w razie przekroczenia 24 punktów otrzymanych na podstawie art. 130 ust. 1”. Gdyby ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia się kierowcy w takim przepadku z obowiązku poddania się kontrolnemu sprawdzeniu kwalifikacji, wówczas niewątpliwie przepis ten zawierałby dodatkową regulację o treści: „pod warunkiem, że kierowca nie uczestniczył w szkoleniu o jakim mowa w art. 130 ust. 3” ewentualnie „przepis ten nie ma zastosowania do kierowcy, który po przekroczeniu 24 punktów karnych poddał się szkoleniu, o jakim mowa w art. 130 ust. 3”. Skoro jednak takich uregulowań brak, zdaniem Sądu nie może budzić wątpliwości, że przepis art. 114 ust. 1 nie pozostawia żadnych wątpliwości, że późniejsze, już po uzyskaniu 24 punktów karnych uczestniczenie w szkoleniu, o jakim mowa w art. 130 ust. 3 ustawy pozostaje bez wpływu na obowiązek poddania się kontrolnemu sprawdzeniu kwalifikacji.

Pon., 15 Prn. 2012 0 Komentarzy Dodane przez: Grzegorz P. Kubalski