31 grudnia 2024 r. w Dzienniku Urzędowym Ministra Zdrowia opublikowano standardy akredytacyjne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej. Standardy zostały podzielone na 7 części. W artykule prezentujemy wytyczne dla opieki nad pacjentem.
Odpowiednie zapewnienie opieki to proces, który wymaga organizacji i zarządzania różnymi aspektami opieki zdrowotnej. Dla sprawowania właściwej opieki konieczne jest ustalenie zakresu kompetencji poszczególnych osób, uzgodnienie podejmowanych działań i sprawny przepływ informacji. Bez względu na formę zatrudnienia personelu jednostki, powinien on ze sobą ściśle współpracować. Opieka nad pacjentem podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) powinna obejmować również działania profilaktyczne, których celem jest poprawa skuteczności zdrowotnej. Analiza różnych wskaźników zdrowotnych jest dobrą metodą monitorowania uzyskiwanych rezultatów klinicznych. Opieka nad pacjentem w POZ powinna być dostępna i dobrze zorganizowana. Pacjent powinien mieć możliwość łatwego umówienia się na wizytę w wybranej lokalizacji danej jednostki, a także możliwość uzyskania porady lekarza, pielęgniarki, położnej w różnych formach, w szczególności w ramach teleporady czy wizyty domowej. Wykorzystanie zarówno telefonu, jak i współczesnych komunikatorów, pozwalających na przesłanie zdjęcia czy połączenie audiowizualne, ułatwia skorzystanie z porady lekarskiej, w szczególności, gdy lekarz dobrze zna pacjenta i historię jego choroby, a także, gdy pacjent mieszka daleko od gabinetu bądź ma trudności w poruszaniu się i dotarciu do gabinetu. Podmiot wykonujący działalność leczniczą powinien opracować kompleksowe podejście do świadczonej opieki, zapewniając oczekiwaną dostępność oraz skoordynowane podejście do opieki nad pacjentem, obejmujące zarówno promocję zdrowia, jak i skuteczne leczenie.
OP 1 Jednostka zapewnia opiekę pielęgniarki POZ
- Jednostka zapewnia opiekę pielęgniarki POZ w miejscu zamieszkania pacjenta
- Jednostka analizuje realizację opieki w miejscu zamieszkania
OP 2 Jednostka zapewnia opiekę położnej POZ.
- Jednostka zapewnia opiekę okołoporodową realizowaną przez położną POZ
OP 3 Jednostka prowadzi racjonalną antybiotykoterapię
- Jednostka przyjęła i wdrożyła schemat empirycznego stosowania antybiotyków
- Jednostka monitoruje stosowanie antybiotyków
OP 4 Jednostka wdrożyła wytyczne postępowania klinicznego
OP 5 Szczepienia ochronne
- Jednostka posiada plan szczepień i harmonogram prowadzonych szczepień
- Jednostka realizuje szczepienia obowiązkowe zgodnie z PSO (standard obligatoryjny)
- Jednostka analizuje realizację szczepień zalecanych dla dorosłych
- Jednostka prowadzi szczepienia seniorów przeciwko grypie
- Jednostka prowadzi szczepienia seniorów przeciwko pneumokokom
OP 6 Jednostka realizuje programy profilaktyczne
- Jednostka prowadzi program profilaktyki antynikotynowej
- Jednostka realizuje program profilaktyki chorób układu krążenia (ChUK)
- Jednostka aktywnie zachęca pacjentki do udziału w programie profilaktyki raka piersi (mammografia)
- Jednostka aktywnie zachęca pacjentki do udziału w programie profilaktyki raka szyjki macicy
- Jednostka aktywnie zachęca pacjentów do udziału w programie profilaktyki raka jelita grubego (kolonoskopia)
- Jednostka prowadzi inny, wybrany program profilaktyczny (standard może być wyłączony)
OP 7 Pacjenci mają dostęp do informacji odnośnie możliwości skorzystania ze świadczeń w jednostce
- Informacje o oferowanych świadczeniach zdrowotnych są łatwo dostępne i aktualne
- Harmonogram pracy uwzględnia potrzeby pacjentów i jest przestrzegany
- Terminarz wizyt jest elastyczny i funkcjonalny
OP 8 System rejestracji pacjentów jest efektywny
- Pacjenci są rejestrowani na określone godziny
- System rejestracji telefonicznej jest efektywny
- Dostępna jest rejestracja internetowa (zdalna)
OP 9 Jednostka analizuje prowadzenie wizyt domowych
OP 10 Informacja o możliwości uzyskania i terminie teleporady jest łatwo dostępna
Z obwieszczeniem można zapoznać się tutaj