W październiku przeprowadzono sondaż, w którym zapytano Polaków o ich zaangażowanie w rozwijanie kwalifikacji poza tradycyjną edukacją. Wyniki badania pokazują, że większość respondentów (64%) uczestniczyła w różnego rodzaju kursach, szkoleniach czy studiach podyplomowych, podnosząc swoje kompetencje zdobyte w szkołach lub na uczelniach.
W ciągu ostatniego roku dokształcało się w ten sposób 17% badanych. Kolejne 13% deklaruje, że poszerzało swoje umiejętności w ciągu ostatnich 2–3 lat, a aż 34% respondentów przyznało, że ostatni raz brało udział w szkoleniach znacznie wcześniej. Z drugiej strony, 35% Polaków nigdy nie uczestniczyło w żadnych dodatkowych formach edukacji.
Najpopularniejsze kierunki doszkalania
Polacy decydują się na bardzo różnorodne formy dokształcania, jednak kilka dziedzin wyróżnia się na tle innych. Największą popularnością cieszą się kursy komputerowe i informatyczne, które wybrało 12% osób uczestniczących w szkoleniach. Zakres tych kursów jest szeroki – od podstawowej obsługi programów komputerowych po zaawansowane szkolenia z zakresu programowania i analizy danych.
Drugie miejsce zajęły kursy obsługi urządzeń i maszyn (10%), takich jak wózki widłowe, koparki czy kasy fiskalne, co może być związane z zapotrzebowaniem na tego typu umiejętności w sektorze technicznym i usługowym. Na trzecim miejscu uplasowały się kursy techniczno-robotnicze (9%), takie jak szkolenia dla spawaczy, ślusarzy czy murarzy.
Nieco mniejszą popularnością cieszyły się szkolenia z dziedziny finansów i rachunkowości, które wybrało 8% badanych. Kursy te są szczególnie istotne dla osób pracujących w działach księgowych, administracyjnych czy bankowych. Pierwszą piątkę zamykają kursy języków obcych (7%), co wskazuje na ciągłe zapotrzebowanie na umiejętności lingwistyczne, zwłaszcza w kontekście pracy w międzynarodowym środowisku.
Motywacje do poszerzania kwalifikacji
Polacy coraz częściej dostrzegają konieczność podnoszenia swoich kompetencji, co wynika zarówno z dynamicznych zmian na rynku pracy, jak i z potrzeby dostosowania się do nowych technologii i wymagań pracodawców. – „Inwestowanie w dodatkową edukację staje się kluczowe w dobie cyfryzacji i automatyzacji wielu procesów” – podkreślają eksperci rynku pracy.
Zainteresowanie kursami informatycznymi oraz obsługą urządzeń technicznych może świadczyć o rosnącym zapotrzebowaniu na specjalistów w tych dziedzinach. Z kolei wybór kursów językowych czy finansowych wskazuje na potrzebę poszerzania kompetencji, które są uniwersalne i zwiększają mobilność zawodową.
Wyzwania związane z edukacją dodatkową
Mimo rosnącej popularności kursów i szkoleń, wiele osób nadal nie podejmuje dodatkowej edukacji. Brak czasu, ograniczone środki finansowe oraz brak świadomości na temat dostępnych możliwości rozwoju są głównymi barierami, z którymi borykają się Polacy. Eksperci zwracają uwagę, że programy wsparcia i dofinansowania mogą pomóc w zwiększeniu dostępności szkoleń, zwłaszcza dla osób z mniejszych miejscowości czy obszarów wiejskich.
Edukacja – klucz do sukcesu na rynku pracy
Dynamicznie zmieniający się rynek pracy wymaga od pracowników ciągłego doskonalenia swoich umiejętności. Zróżnicowanie kursów, w których uczestniczą Polacy, pokazuje, że chęć rozwoju obejmuje zarówno umiejętności techniczne, jak i kompetencje miękkie czy językowe. W obliczu rosnącej konkurencji na rynku pracy inwestowanie w edukację dodatkową staje się nie tylko szansą na lepsze zatrudnienie, ale także sposobem na zwiększenie stabilności finansowej i osobistego rozwoju.
Źródło: CBOS