Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

E-Doręczenia: Ministerstwu Cyfryzacji skończyła się cierpliwość i wzywa Pocztę Polską do wyjaśnień

E-Doręczenia: Ministerstwu Cyfryzacji skończyła się cierpliwość i wzywa Pocztę Polską do wyjaśnień fotolia.pl

Od 1 stycznia 2025 r. urzędy mają nowy obowiązek komunikowania się za pomocą usługi e-Doręczenia. Niestety, pomimo, że same założenia istnienia e-Doręczeń są jak najbardziej właściwe i jest to najwyższa pora, aby pełna komunikacja w formie elektronicznej z urzędami została wdrożona to już samo działania skrzynki przysparza wielu podmiotom publicznym problemy.

Najpoważniejszy z nich to bardzo długi czas wysyłki korespondencji za pośrednictwem usługi PURDE lub utkniecie korespondencji „w weryfikacji” przez operatora wyznaczonego, co z kolei powoduje, że podmioty publiczne mogą przez długi czas wysyłki pozostawać w zwłoce lub uchybiać terminom postępowania. Pojawiają się również problemy związane z nie przesyłaniem się załączników czy nie dostarczaniem dowodów.

W związku z licznymi problemami jakie do COI, Ministerstwa Cyfryzacji i Poczty Polskiej zgłaszają samorządowcy, ministerstwo postanowiło podjąć interwencję i wydało komunikat.

Minister Cyfryzacji zwrócił się do Prezesa Poczty Polskiej o przedstawienie do 23 stycznia 2025 r. informacji nt. stanu realizowanych usług przez Pocztę Polską jako Operatora Wyznaczonego, w tym informację w zakresie naprawy zgłaszanych błędów dot. realizacji usługi oraz przedstawienie propozycji działań naprawczych usprawniających korzystanie z e-Doręczeń.

Poczta Polska odpowiada za wykonanie usług PURDE (doręczenie całkowicie elektroniczne) i PUH (doręczenie hybrydowe) wysłanych w prawidłowy sposób przez użytkowników. Warunki i zasady świadczenia usług Operatora Wyznaczonego wskazują, że przesyłka wysłana za pomocą PURDE (doręczenie całkowicie elektronicznie) powinna trafić do adresata w ciągu 24 godzin. Szybka reakcja na zgłaszane problemy techniczne jest kluczowa dla zapewnienia skutecznego działania administracji oraz zaufania obywateli do państwa i tego będziemy oczekiwać od Poczty.

Monitoring problemów technicznych w Ministerstwie Cyfryzacji odbywa się na bieżąco, a zgłoszenia od części podmiotów korzystających z e-Doręczeń są przekazywane do Poczty Polskiej. Dotyczą one głównie czasu realizacji usługi, braku prezentacji niektórych wiadomości w skrzynkach odbiorczych oraz braku możliwości pobrania szczegółów wiadomości.

Minister Cyfryzacji oczekuje od Poczty Polskiej pilnej reakcji. Zespół Centralnego Ośrodka Informatyki podległy Ministerstwu Cyfryzacji pozostaje do dyspozycji Poczty Polskiej w zakresie wsparcia przy rozwiązywaniu problemów technicznych.

Ponadto w najbliższym czasie planowane jest dodatkowo spotkanie z udziałem wszystkich interesariuszy, aby usprawnić procesy związane z funkcjonowaniem e-Doręczeń.

Źródło: MC

Czw., 23 St. 2025 0 Komentarzy
Patrycja Grebla-Tarasek
Redaktor Patrycja Grebla-Tarasek