Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Nowa linia kolejowa połączy Podłęże z Gdowem

Nowa linia kolejowa połączy Podłęże z Gdowem fotolia.pl

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę nowej linii kolejowej, która połączy Podłęże z Gdowem. To część największego projektu kolejowego na południu Polski – „Podłęże-Piekiełko”. Inwestycja, której koszt oszacowano na 2,3 miliarda złotych, ma zostać ukończona do 2029 roku. Nowe tory, mosty, wiadukty i ponad 900-metrowy tunel poprawią komunikację w regionie, skrócą czas podróży oraz ułatwią transport towarowy, m.in. na Słowację.

Szybsze połączenia z Krakowem

Po zakończeniu budowy podróż pociągiem z Gdowa do centrum Krakowa zajmie mniej niż 30 minut. Nowa linia o długości 42 km będzie zelektryfikowana i umożliwi pasażerskim składom osiąganie prędkości do 160 km/h. W ramach inwestycji powstaną stacje w Gdowie oraz Podłęże Bałachówka, a także przystanki w Zagórzu koło Niepołomic i Wiatowicach. Wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością – wyposażone w przejścia podziemne, windy i bezkolizyjne skrzyżowania.

Nowy szlak kolejowy zostanie włączony w istniejącą magistralę E30, która łączy Kraków z Rzeszowem. Tory poprowadzone będą nad autostradą A4, a dzięki systemowi mostów i wiaduktów umożliwią szybkie połączenie zarówno z Krakowem Głównym, jak i z Nową Hutą. W kierunku Gdowa zaplanowano liczne obiekty inżynieryjne, w tym dwunawowy tunel.

Większe bezpieczeństwo i nowe możliwości

Nowa linia została zaprojektowana z myślą o bezpieczeństwie – wszystkie skrzyżowania kolejowe będą dwupoziomowe. Dla zapewnienia płynności ruchu i minimalizacji ryzyka wypadków powstanie 34 mosty i wiadukty kolejowe oraz 33 skrzyżowania bezkolizyjne.

Budowa linii kolejowej Podłęże – Gdów jest częścią większego projektu „Podłęże–Piekiełko”. W jego ramach modernizowana jest również trasa Chabówka – Nowy Sącz, obejmująca elektryfikację i przebudowę 75 km torów oraz budowę 58 km nowych linii. Docelowo projekt połączy Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną, tworząc szybkie połączenie kolejowe Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną.

Ambitne cele inwestycji

Główne prace budowlane w ramach projektu trwają na czterech odcinkach, w tym w Limanowej i okolicach Rabki. Przygotowywane jest drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, który znacząco skróci czas podróży do Nowego Sącza. Postępowania przetargowe dotyczą również kolejnych odcinków, takich jak Rabka Zaryte – Mszana Dolna czy Szczyrzyc – Tymbark.

Po ukończeniu inwestycji czas przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza skróci się do około 60 minut, a do Zakopanego do około 90 minut. Dzięki nowej infrastrukturze transportowej Małopolska zyska nie tylko szybsze i bardziej niezawodne połączenia pasażerskie, ale także lepsze możliwości przewozu towarów.

Część projektu finansowana jest z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, co podkreśla jego strategiczne znaczenie dla rozwoju regionu. Realizacja inwestycji ma nie tylko poprawić dostępność komunikacyjną, ale także przyczynić się do wzrostu atrakcyjności Małopolski jako miejsca do życia, pracy i inwestycji.

Źródło: MI

Śr., 22 St. 2025 0 Komentarzy Dodane przez: Tomasz Smaś