Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Specjalne posiedzenie KW w sprawie oświaty - informacje MEiN

Specjalne posiedzenie KW w sprawie oświaty - informacje MEiN fot.canva

25 kwietnia br. odbyło się specjalne posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego poświęcone tematowi edukacji dzieci, uchodźców z Ukrainy oraz zadań samorządów w tym zakresie.

Podczas posiedzenia minister Przemysław Czarnek przekazał szereg istotnych informacji, opisanych poniżej:

  1. łączenie wag P50 i P51 tj. na oddział przygotowawczy i dodatkową, bezpłatną naukę j. polskiego będzie na pewno możliwe do końca roku kalendarzowego. Od nowego roku resort rozważa zmiany w tym zakresie (wyłączenie możliwości łączenia przywołanych wag przy jednoczesnym podniesieniu wagi na oddział przygotowawczy);
  2. jeżeli chodzi o klasyfikację uczniów z Ukrainy, resort uważa sprawę za uregulowaną tzn. w przypadku uczniów, którzy dołączyli do funkcjonujących klas podlegają oni standardowej klasyfikacji jak uczniowie polscy, natomiast zasady klasyfikacji uczniów z Ukrainy w oddziałach przygotowawczych zostały uproszczone w rozporządzeniu;
  3. do dalszej dyskusji pozostaje kwestia finansowania wychowania przedszkolnego dla dzieci z Ukrainy (samorządy uważają za niewystarczające finansowanie w tym zakresie na poziomie ok. 5000 zł, które nie odpowiada realnym kosztom);
  4. przygotowane zostaną przepisy dotyczące zwiększonych limitów w oddziałach, klasach, grupach wychowawczych itp. nowotworzonych (klas pierwszych) od 1 września 2022 r. (aktualnie rozporządzenie dotyczy tylko sytuacji uczniów w roku szkolnym 2021/2022 i kontynuowania przez nich kształcenia);
  5. MEiN przygotuje przepis umożliwiający przedłużenie stanowisk obecnych dyrektorów o rok.

Dyrektor Marcin Nowak poinformował także że MF i MEiN przygotowały interpretacje, stanowiącą odpowiedź na wniosek Związku Powiatów Polskich w zakresie wykorzystania środków z Funduszu Pomocy na finansowanie dodatkowych zadań oświatowych związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy. Wątpliwości dotyczą m.in. sposobu klasyfikowania tych środków i włączania ich do budżetu oraz konieczności tworzenia wyodrębnionych rachunków bankowych przez jednostki oświatowe prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego ale także przez inne podmioty, które samorządy dotują. Interpretacja ma w najbliższych dniach pojawić się na stronach resortów. 

Ustaleniem uczestników posiedzenia zdecydowano, że odbędą się kolejne spotkania, tak aby do 25 maja br. został wypracowany pakiet rozwiązań z obszaru oświaty, który posłuży nowelizacji ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. 

Wt., 26 Kw. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka