Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Zmiany w algorytmie podziału subwencji oświatowej na 2022 r.

Zmiany w algorytmie podziału subwencji oświatowej na 2022 r. fotolia.pl

10 lutego br. Minister Edukacji i Nauki podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego na rok 2022. 

Zasadnicza zmiana dotyczy dodania ust. 22a w załączniku do przedmiotowego rozporządzenia, który określi sposób finansowania uczniów lub słuchaczy objętych nauczaniem języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej realizowanego w formie dodatkowej nauki tego języka. Zgodnie z tym przepisem zmniejsza się wartość dotychczas naliczanych wag (P25, P26 i P27) dla uczniów lub słuchaczy objętych nauczaniem języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej realizowanego w formie dodatkowej nauki tego języka (spadek o około 17% w stosunku do wcześniejszych wartości wag).

Jak wskazano w uzasadnieniu do tej zmiany Resort edukacji przy ustalaniu wysokości poszczególnych wag uwzględnił skutek obniżenia kosztów nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej realizowanego w formie dodatkowej nauki tego języka wynikający ze zmniejszenia liczby godzin nauczania tego języka oraz, że rozwiązanie to będzie obowiązywało przez 4 miesiące roku 2022 (wrzesień-grudzień), a także, że w wyniku zmniejszenia liczby godzin część kosztów pozostanie na niezmienionym poziomie tzw. koszty stałe. W zakresie ustalania, przypisania uczniów danej mniejszości narodowej do poszczególnych wag na podstawie liczebności uczniów tej mniejszości w szkole, zastosowano dotychczas obowiązujące rozwiązania. Zmiana w zakresie finansowania uczniów mniejszości niemieckiej dotyczy nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej realizowanego w formie dodatkowej nauki tego języka i nie obejmuje pozostałych form nauczania tego języka mniejszości.

Podstawą opisanego powyżej rozwiązania jest rozporządzenie MEiN z 4 lutego br., które opisywaliśmy tutaj.

Dodatkowo rozporządzenie precyzuje ust. 26 i 27 poprzez dookreślenie, że wskaźniki zwiększające określone w tych przepisach (tj. o 8,89% oraz o 8,30%) dotyczą odpowiednio uczniów czteroletnich liceów ogólnokształcących i liceów sztuk plastycznych oraz uczniów pięcioletnich techników, tj. wyłącznie uczniów będących absolwentami szkoły podstawowej, czyli z wyłączeniem uczniów dotychczasowych szkół ponadgimnazjalnych. 

W uzasadnieniu przedmiotowego rozporządzenia wyjaśniono także zasady finansowania domów wczasów dziecięcych na 2022 r. 

Do rozporządzenia uwagi zgłosił Związek Powiatów Polskich, który negatywnie ocenił rozwiązania dotyczące zmian w finansowaniu dodatkowej nauki języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej oraz zbyt niski poziom wskaźników zwiększających dla liceów i techników. 

Z pełną treścią uwag Związku Powiatów Polskich można zapoznać się tutaj.

Śr., 16 Lt. 2022 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka