Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej »

Zrozumiałem

Informacja Ministra Edukacji i Nauki na temat zmian w programach nauczania

Informacja Ministra Edukacji i Nauki na temat zmian w programach nauczania fotolia.pl

12 października br. podczas sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży wysłuchano informacji Ministra Edukacji i Nauki Przemysława Czarnka na temat szczegółów planowanego wprowadzenia zmiany w programie nauczania.

Wniosek o zwołanie posiedzenia przedstawiła poseł Katarzyna Lubnauer, która wskazała, że jego podstawą jest wypowiedzieć Pana Ministra o konieczności „odchudzenia” podstaw programowych, którą zajmą się eksperci. Wnioskodawcy wnosili o przedstawienie informacji na temat propozycji zmian w podstawie programowej, jakie zamierza wprowadzić Minister Edukacji i Nauki, oraz planowanego klucza doboru ekspertów, którzy mieliby mieć wpływ na ostateczny kształt podstawy programowej.

Od początku w posiedzeniu uczestniczył Dyrektor Departamentu Programów Nauczania i Podręczników w Ministerstwie Edukacji i Nauki Artur Górecki. Pan Dyrektor wskazał, że Minister powołał już zespół ekspertów, który zajmuje się podstawą do historii i wzmocnieniem komponentu historii współczesnej. Dyrektor przypomniał, że zakres egzaminów na rok 2022 został ograniczono o ok. 20% i analogiczne rozwiązanie przewidziano na rok 2023 – eksperci powołani przez ministra Czarnka już nad tym tematem pracują. Dyrektor Górecki wskazywał także na zasadność zmian w wykazie lektur oraz zapewnił, że z posiadanych przez Niego informacji wynika, że nie toczą się żadne prace nad zmianą podstaw programowych do przedmiotu – wychowanie do życia w rodzinie.
W dyskusji pytano m.in. o: czy planowane są zmiany w podstawach programowych w szkołach polskich za granicą oraz poproszono o nazwiska powołanych przez ministra ekspertów oraz kalendarz ich prac. W odpowiedzi dyrektor Artur Górecki wskazał, że nie ma wiedzy o pracach w zakresie zmian w podstawach programowych w szkołach polskich, ale temat jest istotny i na pewno zostanie przeanalizowany. Odnośnie grupy ekspertów Pan Dyrektor zauważył, że ostateczny skład jest finalizowany ale jak tylko to się stanie to takie informacje będą dostępne.

Po przybyciu na posiedzenie Dariusz Piontkowski – sekretarz stanu w MEiN został poproszony o odniesienie się do pytań dotyczących zespołu ekspertów, zasad ich wyboru i harmonogramu prac, ale także o omówienie szczegółowo kwestii „odchudzenia” podstaw programowych i autonomii nauczycieli. Posłowie zwracali również uwagę, że obecne podstawy programowe są nadmiernie przeładowane i brak jest korelacji pomiędzy treściami prezentowanymi na różnych przedmiotach na przykład na historii i języku polskim.

Minister Dariusz Piontkowski wyjaśnił, że aktualnie nie trwają prace nad zmianą podstaw programowych, poza jednym wyjątkiem – przedmiotu historii, ponieważ szkoła powinna także wychowywać patriotycznie, szczególnie w zakresie historii współczesnej. Odnosząc się do kwestii autonomii nauczycieli minister wskazał, że nikt nie zabrania nauczycielowi, aby w sposób autonomiczny decydował jakimi metodami będzie przekazywał wiedzę oraz umiejętności i budował poziom wiedzy swoich wychowanków. W żadnym dokumencie programowym MEiN nie ma zakazów co do tego jak nauczyciel ma pracować z uczniami.

Czw., 21 Prn. 2021 0 Komentarzy Dodane przez: Katarzyna Liszka-Michałka